Wil je op de hoogte blijven?
Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.
Zes jaar na het verdwijnen van de Mito introduceert Alfa Romeo een nieuw compact model: de Junior. Het is een voortreffelijk getekende, op ruime afstand te herkennen cross-over, een stuk kleiner dan de Tonale en meteen de eerste puur elektrische auto van de Trans-Alpijnse constructeur.
Alfa’s allereerste ‘full electric’ wordt ook leverbaar als benzinehybride variant. Zowel die batterijaangedreven als de deels elektrische Junior krijgen het gezelschap van een volledig elektrische Veloce-topversie. Een onvervalste elektrobom, die een hoogst rendabel vermogen van 280 pk via een mechanische differentieelvergrendeling op de voorwielen loslaat. Goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 6 sec en een top van dik 200 km/u. Daarmee perfect in de pas lopende met de 280 pk sterke benzinetoppers uit het Alfa gamma: de Giulia Veloce en Stelvio Veloce.
IBRIDA EN ELETTRICA
Het lijkt vanzelfsprekend dat Alfa Romeo – behorende tot het grote Stellantis-imperium – voor de basisstructuren van zijn nieuwste compactmodel beroep doet op een veelgebruikt platform. Zo is de Junior momenteel de elfde Stellantis-auto die op dat platform rijdt. En diezelfde Junior is meteen ook de eerste op die Stellantis-fundering gehuisveste Alfa Romeo. De ontwikkeling van de eerder gepresenteerde Alfa Romeo Tonale was trouwens al te vergevorderd op het moment dat Fiat (waartoe ook Abarth, Alfa en Lancia moeten gerekend), Chrysler (met inbegrip van Dodge en Jeep), Peugeot, Citroën (DS) en Opel onder Stellantis vlag gingen opereren. Niet enkel dat Stellantis Junior-platform, ook de Junior drijfwerken vertonen derhalve bekende technologie. Zo zien we dat de Junior Elettrica een energieopslag van 54 kWh en een elektromotor van 156 pk op de vooras gemonteerd krijgen.
Men hoeft de Italiaanse taal niet machtig te zijn om het technisch onderscheid tussen Elettrica en Ibrida te verstaan. Net als de Junior Elettrica krijgt dus ook de Ibrida gekende aandrijftechniek ingebouwd. Weet, het in menig Stellantis-model gebruikte, 48 Volt mild-hybride drijfwerk. Of een 136 pk sterke, met turbo aangejaagde, rechtstreeks geïnjecteerde, 1,2-liter, 3-cilinder benzinemotor, gecombineerd met een dubbel gekoppelde zestrapsautomaat en een daarin geïntegreerde elektromotor van net geen 30 pk.
Het voorgaande doet vermoeden als zou de Alfa junior ons enkel met gekende Stellantis- technologie confronteren. Designtechnisch trakteert Alfa Romeo ons met deze nieuwkomer alvast met een unieke en volstrekt geslaagde verschijning. Wat Junior EV Elettrica en Ibrida betreft, kan men bezwaarlijk over unieke technologie spreken. Dat ligt enigszins anders bij de Junior Veloce. Die heeft bij nader inzicht meer in zich dan wat de vaak gebruikte Stellantis-technologie bieden kan. Zo is er tot vandaag niet één op dat platform acterend Stellantis model dat – zoals deze Junior Veloce – 280 elektrische paarden via de voorwielen op het asfalt kan slingeren.
STELLANTIS-NEVEN
Tot vandaag inderdaad. Want de Abarth 600e en de Lancia Ypsilon HF zijn twee op dat platform acterende Stellantis-neven van de Junior die aanvankelijk werden aangekondigd met 240 pk vermogen. Vermogen dat eerder ook voor deze Junior Veloce werd aangekondigd. Met een uiteindelijk toch 280 pk straffe elektromotor moet deze compacte cross-over zich niet verlegen tonen in vergelijking met zijn grotere Veloce benzinebroers: de 280 pk rijke Giulia Veloce en Stelvio Veloce. Vergeten we tenslotte niet dat de Junior ook op het gebied van onderstel en stuurinrichting een Alfa-specifieke en sportief Italiaans getrimde afstelling meekrijgt en dat dit Junior Veloce-bommetje altijd over een mechanische differentieelvergrendeling zal beschikken.
Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.