Bijzondere trends

Abarth 500e: ook Abarth tankt voortaan aan de stroomstekker

Gepubliceerd: 23 maart 2023  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 229

Geholpen door het succes van Fiats 500e, vervolledigde Abarth zijn model-aanbod met een eerste, full-electric model. De architectuur van die geëlektrificeerde nieuwkomer baseert zich dus op de zopas nog vernieuwde Fiat 500e. Meer elektromechanische power, langere wielbasis, optimalere gewichtsverdeling en opgevoerde spoorbreedte voor- en achter, garanderen de sportief dynamische rijeigenschappen en maken Abarth ’s eerste fossielvrije model nog sneller dan de thermische, high performance broers Abarth 595 en 695.

De specifieke high performance sportstyling is gebleven. De Abarth 500e is bijgevolg uniek getekend en blijft — net als zijn ronkende broers — een opvallende verschijning. Klein en speels gestileerd en gedurfd maar succesrijk, zo blijkt al een tijdje. Technologisch blijft hij in het spoor van de elektrische Fiat 500e. Maar het moet gezegd dat Abarth — specialist in compacte en getalenteerde sportwagens — in zijn 500e de elektrische aandrijving considerabel in prestatierijkdom heeft vertaald. Zowaar nog sneller dan de op benzine rijdende Abarth-flitsers 595 of 695. De moraal van dit elektrodebuut van Abarth? Dat auto-elektrificatie voor een sportwagenproducent geen hinder hoeft te zijn in de sportief-dynamische betrachtingen. In het streven naar nog meer rijplezier, naar nog straffer gepeperde motorische prestaties en handzamere rijeigenschappen. Dit laatste in de hand gewerkt met lager gesitueerde zwaartepunten (laag gemonteerde zware batterijen) en een evenwichtiger gebalanceerde massaspreiding.

ELEKTRISCH MAAR NIET ZOEMEND
Het streven naar de allerbeste prestaties is een doelstelling die Abarth al meer dan 70 jaar najaagt. Auto-elektrificatie bood dus een voor de hand liggend perspectief. Sinds het ontstaan van Abarth (1949) vormden prestaties, competitie-enthousiasme en rijsensaties de gewichtigste argumentaties van de core business. Met dit eerste elektrische model boost Abarth die essenties naar nieuwe hoogtes: met betere acceleraties, superieure handling en nog meer rijplezier. Maar — zo vraagt u zich terecht af — wat wordt er dan het typisch gedenkwaardige en resoluut klinkende Abarth motorgeluid? Geen nood, ook de elektrische Abarth zal sportief roffelende motorgeluiden maken. Want, een compacte elektrische sportauto die dankzij een Sound Generator het kenmerkende Abarth motorgebrom kan reproduceren.

DRIE RIJMODI
De Abarth 500e heeft een 42 kWh batterij en een e-motor die 113kW/154pk aan maximum vermogen en 235 Nm aan werklust genereert. De ogenblikkelijk reagerende e-motor, de langere wielbasis, de bredere spoorbreedte en perfecte gewichtsverdeling tussen de assen garanderen een optimale wegligging en dynamische handling. Abarth voorziet ook in drie prestatiegerichte rijmodi: Turismo, Scorpion Street en Scorpion Track. De eerste modus beoogt soepele acceleratie bij een maximumvermogen van 100 kW i.p.v. 113 kW waarbij het maximale motorkoppel gereduceerd wordt tot 220 Nm i.p.v. 235 Nm. De Scorpion Street Mode behoudt het vermogen en koppel ten volle en optimaliseert de recuperatie van remenergie. In de modus Turismo of Scorpion Street wordt ‘one-pedal’-rijden mogelijk. Hierbij zal de auto maximaal vertragen van zodra de voet van het stroompedaal gaat. Wie een racecircuit bestormt doet er goed aan de Scorpion Track-modus te selecteren: topprestaties verzekerd.

EERBETOON
De Abarth 500e Scorpionissima wordt een rijk uitgeruste maar beperkte lanceringseditie van de eerste elektrische Abarth. Beperkt omdat hij in amper 1.949 exemplaren zal gebouwd worden. Een bizar productie-aantal? Ja, maar wel een eerbetoon aan het geboortejaar van Abarth. Uitgerust met exclusieve 18 duims lichtmetalen velgen, voorzien van een vast glazen dak en getinte achterruiten. Voorzien ook van stalen sportpedalen en een met Abarth logo gegraveerde voetsteun, een Titanium Grey dashboardring en stalen deurdorpels met Abarth-letters in reliëf. Snel naar de dealer, want de voorraad is beperkt. Te laat? Geen probleem. Ook de niet lanceringsversies zien er veelbelovend uit. En zij zijn ook rijkelijk en exclusief uitgerust. Met standaard ondermeer het Radio Uconnect™ touchscreen (10,25”) en met inbegrepen geïntegreerd navigatiesysteem. Uiteraard wordt de snelle elektrische Abarth ook voorzien van draadloze compatibiliteit met Apple CarPlay® en Android Auto™.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.