Bijzondere plaatsen

“Vlak fietsen in de Eifel? Zo goed als”

Gepubliceerd: 22 april 2025  |  Door: Paul Huysmans  |  Onderox editie: 252

DAUN – Bij de Eifel denk je aan bosrijke heuvels, vulkaanmeren en slapende dorpen. Actieve reizigers die niet op een inspanning kijken, hebben wellicht al delen van de Eifelsteig gewandeld. Wielertoeristen weten dan weer dat het in de Eifel – bij wijze van spreken – geen meter vlak is. Of toch wel. Wie zoekt, kan in de Eifel zo goed als vlak fietsen. Haal dus je e-bike maar van stal de komende zomer.

De voorbije jaren hebben de overheden in het Duits-Belgische grensgebied prachtige fietspaden aangelegd, zowel over voormalige spoorwegen als in rivierdalen. En vaak autovrij. De meeste heb ik al zelf gefietst, ofwel volledig, ofwel delen ervan. Graag deel ik je mijn favoriete Radwegen.

VENNBAHN-RADWEG
De bekendste fietsweg is zonder twijfel de Vennbahn, die dwars door de Oostkantons loopt. 125 km lang is die en gaat van Aken in Duitsland naar Troisvierges in Luxemburg. Je fietst over een oude Duitse spoorlijn die in 1885 werd voltooid. Deze deed vooral dienst voor goederenvervoer, meer bepaald voor de kolenindustrie. Na de sluiting van de mijnen in de jaren zestig was de spoorlijn niet langer nuttig. In de jaren negentig werd het traject omgevormd tot een fietsroute, die tegenwoordig bekendstaat als de Vennbahn-Radweg. Initiatiefnemer destijds was de Duitstalige Gemeenschap en de toeristische dienst van onze Oostkantons zijn nog altijd de grootste promotor.
125 km op een dag vinden ook wij net wat veel van het goede en daarom is ook de Vennbahn ingedeeld in verschillende etappes. Officieel bestaat de route uit zes delen. Met een stijgingspercentage van maximum 2% fiets je zo goed als vlak, tenminste het grootste deel toch. Pas de laatste 30 km, wanneer je het eindpunt in Luxemburg nadert, kom je enkele heerlijke klimmetjes tegen en zit er wat meer uitdaging in.
Op je weg ligt het charmante Monschau. Een tip: ga hier koffie drinken en een stuk gebak eten, want verderop zijn de horecazaken langs de route dun gezaaid. Mijn favoriete traject is dit tussen Waimes en St.-Vith omdat hier het landschap het meeste variatie biedt. En omdat er in Montenau een vleesrokerij is waar je van achter het raam de werkzaamheden in het bedrijf kunt gadeslaan en je ook wat lekkers kunt kopen in de fabriekswinkel.

MAARE-MOSEL-RADWEG
Van de Eifel naar de Moezel loopt de Maare-Mosel-Radweg, meer bepaald van Daun naar Bernkastel-Kues. Ook dit fietspad loopt grotendeels over een vroegere spoorlijn en is 56 km lang, een perfecte dagafstand. Nog een plus: je fietst globaal genomen in dalende lijn, namelijk van de hoger gelegen Eifel naar het 400 meter lager gelegen dal van de Moezel. Tenminste wanneer je in die richting fietst. Omgekeerd is het dus vooral klimmen, maar ook dat valt mee. Omdat er vroeger een trein over moest, is het stijgingspercentage nooit meer dan 2%.
Het spoorverleden werd niet helemaal uitgewist. Op verschillende plaatsen kom je vroegere seininstallaties, perrons en spoorgebouwen tegen. En niet te vergeten twee viaducten en vier vroegere spoortunnels. De langste tunnel is 560m. Wanneer je hier in fietst, is de uitgang slechts een klein lichtpunt. Gelukkig zijn de tunnels verlicht.
Onderweg kom je door Wittlich, een stadje met horeca en winkels waar het goed vertoeven is. Enkele jaren geleden was ik er in de maand augustus en stond er een grote kermis die de augustusfoor van Turnhout doet verbleken. De attracties stonden ook op het traject van de fietsweg, die in de stad trouwens goed staat aangeduid met bordjes en schilderingen op het wegdek. Dus moest ik met de fiets aan de hand tussen de kermiskramen en de menigte.
Verblijf je aan de Moezel, dan kan je de Maare-Mosel-Radweg (Meren Moezel Fietspad) ook vanuit Daun fietsen, dus bergafwaarts. Je neemt in Bernkastel-Kues de fietsbus en die brengt jou en je fiets op de aanhangwagen in ruim anderhalf uur noordwaarts naar het Eifelstadje. In het seizoen rijdt de bus verschillende keren per dag, maar je doet er goed aan om je plaats op voorhand te reserveren.
Twee tips. Vertrek je in Daun, dan kom je na ongeveer een uur fietsen in Eckfeld. Hier bevindt zich Bauernhofcafé Morgenfelder Hof. Manuele Schmitz serveert op haar terras heerlijke koffie met gebak of zelfs een ontbijt wanneer je er al vroeger op de dag bent. En zo’n half uur vooraleer je ter hoogte van Lieser de Moezel bereikt, ligt naast de fietsweg Winzerhofcafe Görgen, de eerste van enkele wijnboeren die je vanaf dan voorbij fietst, maar deze heeft een heerlijk terras.

KOSMOS RADWEG
De Kosmos Radweg kende ik nog niet tot ik deze vorig jaar getipt kreeg door een hoteluitbaatster in de Eifel en heb hem intussen ook gefietst. Dat kan makkelijk op een halve dag, want de fietsroute is slechts 21 km en loopt tussen Meerfeld en Daun. Zelf ben ik vertrokken aan het meer van Meerfeld, het officiële startpunt van deze route en ook het grootste meer van de Vulkaaneifel. Door een wegverzakking moest ik het eerste stuk over een autoweg, maar verder fiets je zalig over een autovrij fietspad dat grotendeels is geasfalteerd en zo goed als vlak door bossen en valleien loopt.
Het bijzondere aan de Kosmos Radweg is de informatie over het universum. Onderweg kom je verschillende infoborden tegen met tekst en uitleg over de kosmos en maak je kennis met alle planeten, hun grootte en de afstand tot de zon, alles op schaal weergegeven door middel van borden en pilaren. Bij het binnenrijden van Daun fiets je door het Kurpark, een plaats voor rust en onthaasting. In het grote en mooie stadspark bevindt zich naast een geneeskrachtige waterbron een grote fontein en de laatste planeteninfoborden.
Twee tips. De route eindigt (of start zo je wil) bij het vroegere treinstation van Daun, waar trouwens de Maare-Mosel-Radweg vertrekt (zie hierboven). Bij dat station is een voormalige treincoupé omgebouwd tot horecazaak met terras. Je haalt er trouwens de sleutel van de toiletten in het vroegere stationsgebouw. Is het daar niet open of is het weer niet zo goed, dan bevindt zich 100 meter terug Bäckerei Schillinger, ook met een mooi terras en met knapperige broodjes en heerlijk gebak.

KYLL & PRÜM RADWEG
De Kyll en Prüm zijn twee rivieren die de Eifel doorklieven. Hiernaar zijn ook twee fietsroutes vernoemd: de Kyll Radweg en de Prüm Radweg. De Duitsers houden het graag simpel. Zo’n 100 km volgt de Prüm-fietsweg van Stadtkyll tot Minden het verloop van de Prüm. Onze voorkeur gaat naar het deel tussen het stadje Prüm en Waxweiler, want dat loopt over een vroegere spoorweg en dus grotendeels vlak. Andere delen van deze fietsweg zijn merkelijk uitdagender.
De Kyll Radweg kan je de grote broer van de Prüm Radweg noemen. Van de 121 km lange fietsweg tussen de Belgische grens bij Losheimergraben in het noorden en Trier in het zuiden fietste ik zelf het deel tussen Kyllburg en de Kronenburger See, zo’n 55 km lang. Aan het station van Kyllburg kan je makkelijk je auto parkeren en het eerste stuk fiets je parallel de spoorweg. Halfweg ben je dan in Gerolstein, bekend om zijn waterbronnen, maar ook met horeca en winkels. Je drinkbus gratis vullen doe je aan de Helenenquelle in het Kurpark. Het verse mineraalwater komt uit een diepte van ongeveer 90 meter en is rijk aan calcium, magnesium en wat koolstofdioxide. Op die manier heb je weer meer dan genoeg krachten om je fietstocht te vervolgen.

NOG MEER FIETSWEGEN
Heb je de smaak te pakken, dan zijn er nog meer fietsmogelijkheden in de Eifel. Hou er wel rekening mee dat niet alle ontwikkelde en afgepijlde routes over verharde wegen en paden gaan en dat er soms ook flink moet worden geklommen. Ooit probeerde ik de Kyll Radweg te fietsen vanuit Kyll­burg naar Bitburg, maar om Kyllburg uit te rijden, moet je een kolossale klim over. Halfweg ben ik teruggedraaid, zo ook mijn gezelschap. “Wie heeft ooit het idee gehad om hier een recreatieve fietsroute over te leggen?” dacht ik toen.

MEER INFO
www.eifel.info

Foto’s: Paul Huysmans

Meer lezen van Paul Huysmans
Meer lezen over
reizenvakantie

Meer Bijzondere plaatsen

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.