De pen van...

De beste liedjes van The Clement Peerens Explosition

Gepubliceerd: 26 januari 2023  |  Door: Bert Huysmans  |  Onderox editie: 227

In deze rubriek kiezen we elke maand een top 10 over een willekeurig onderwerp. Niet gehinderd door enige wetenschappelijke kennis of onderzoek en volledig subjectief. Om het extra spannend te maken, tellen we af van 10 naar 1. Nu The Clement Peerens Explosition definitief de gitaar heeft neergelegd, willen wij nog één laatste ode aan de wereldberoemde Antwerpse rockband brengen. Deze maand: de beste liedjes van CPeX.

10. Geft da Kaske na is hier!
Getuigt van een tekstuele diepgang zoals je die tegenwoordig nog maar zelden ziet. Over een echtgenote die de televisieavond gijzelt door zich vast te klampen aan het ‘kaske’ van de televisie.

9. Sexy Robot.
Eigenlijk een nummer van Geigenteller, de voorganger van CPeX. Al verscheen het later ook op een plaats van hen. Liedje met veel invloeden uit de elektropop over de sexy robot van Clement die een affaire begint met zijn wasmachine. Een schrijnend liefdesverhaal.

8. Blaankenbaarge.
Cover van het liedje van Hugo Matthysen, die qua uiterlijk nog een verre nonkel van Clement lijkt, uit begin jaren ’90. Ook hier wordt de weg der elektronische invloeden bewandeld. Waar het origineel eerder een ode is aan de stad (de mooiste plek op aarde voor wie zand met schelpjes lust) is deze versie iets grover van inhoud, zoals we dat van Clement gewend zijn.

7. Filiaal van de hel.
Ook dit liedje over het Wijnegem Shopping Center kan je moeilijk de ultieme liefdesverklaring noemen. Een deel van de liedjestekst werd zelfs ooit wetenschappelijk geanalyseerd. Namelijk het gedeelte: ‘Wat die vrouwen daar op een halve dag durven spenderen, daarmee kan je gemakkelijk een half jaar op congé naar Las Vegas gaan.’ Dat bleek te kloppen. In een zeer mooi hotel zelfs. In feite was het nog een schromelijke onderschatting, want eigenlijk zou je er zelfs de rest van je leven van in Las Vegas kunnen gaan leven. Clement die bescheiden is, zowaar.

6. Boecht van dunaldy.
Kwatongen beweren dat Clement hier eigenlijk tekstueel een bekende winkelketen te lijf gaat. Wat er ook van aan is, hij beschrijft in de eerste plaats een avond waarop hij een paar glazen slechte wijn te drinken krijgt en de bijna-doodservaringen waarmee hij daarna geconfronteerd wordt. (Ne mens is minder mottig van ne liter vaarf).

5. Wraak.
Clements versie van Hè Hè van Jan De Wilde, maar nog een stuk grofgebekter en met een beter refrein. Over verkeersagressie, waarbij iemand hem langs rechts inhaalt en zijn middenvinger opsteekt. Waarna een behoorlijke scheldtirade volgt. Niemand wil als Jambers-lookalike uitgemaakt worden, toch? Ook Foorwijf (auwe wereld is niet groter dan de leste Flair) en Rotsmoel (een bakkes om een frees op te roderen) zijn andere scheldnummers die de band uitbracht. Wraak staat op de EP ‘De Wraak van Moeder Fazant op Gescheiden Vrouwen met een Rotsmoel’. Waarbij meteen ook alle nummers die op de plaat stonden in de titel vernoemd werden. De EP is intussen een collectors item geworden.

4. Dikke Lu.
Door Clement zelf omschreven als een gebalde versie van Othello van Shakespeare. Wellicht hun allergrootste hit. Elk jaar ook het hoogst genoteerde nummer van de band bij De Tijdloze van Studio Brussel, al haalden ze er nooit de allerhoogste regionen mee. Je ziet het wel vaker met grote bands als CPeX, The Beatles en The Rolling Stones (om nu de grote drie maar even te noemen) dat ze te veel verschillende wereldhits hebben om daar de top 50 te halen.

3. Gekookte patatten.
Omdat Clement als tekstschrijver het allersterkst is als hij over banale dingen mag schrijven. In deze: waarom je op restaurant geen simpele gekookte patatten kan bestellen, maar altijd frieten, kroketten, puree of gratin moet kiezen. Liedje afkomstig van ‘Olraait!’ de laatste langspeler van de band. Waarvan ook zeker ‘Ik kwam den duvel tegen’ en ‘Ambrayage’ het beluisteren waard zijn.

2. Vindegij Mijn Gat (niet te dik in deze rok).
Een ode aan de vrouw en een oproep voor minder onzekerheid. Met een gitaarrifje waarmee ze probleemloos de wei van Graspop hadden platgespeeld. Een gemiste kans dus dat ze daar nooit het hoofdpodium mochten beklimmen.

1. Smeerkeis.
Zwaar ondergewaardeerd nummer. Een liefdeshistorie, zoals de meeste nummers van de band. Maar wel eentje met inhoud. Over een relatiebreuk en hoe daarmee om te gaan. En over ‘smeerkeis’, dat ook.

Eervolle vermeldingen: al hun andere liedjes, met een speciale vermelding voor hun romantische folksong ‘Sunshine’, het nummer dat ze af en toe live speelden, maar dat nooit op een cd terechtkwam.

Meer lezen van Bert Huysmans
Meer lezen over
de top 10muziek

Meer De pen van...

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.