Helemaal op smaak

Van hobbybrouwer tot bierfirma

Gepubliceerd: 27 januari 2022  |  Door: Kobe Schroeven  |  Onderox editie: 216

Nieuwe bieren schieten elk jaar als paddestoelen uit de grond en zijn al lang niet meer op één hand te tellen. Niet zelden zijn de bezielers achter deze bieren een groepje vrienden die zich wel eens willen wagen aan het brouwen en die, misschien wel ingegeven door om standig onderzoek van het eigen gerstenat, luidop dromen om een vaste waarde te worden op elke bierkaart. Maar om te evolueren van een hobbybrouwerij naar een uit de kluiten gewassen professionele brouwerij heb je meer nodig dan enkel passie voor het bier.

Voor deze eerste bierproeverij van het nieuwe jaar zochten en vonden we gepassioneerde bierliefhebbers die het loutere hobbybrouwen lieten voor wat het was en de stap naar grotere volumes durfden te nemen. Sommige hobbybrouwers stampen dan onmiddellijk een eigen brouwerij uit de grond waarmee ze volledig zelfstandig het brouwproces beheren. Onze sprekers kozen echter, net als zovele anderen, voor een ander pad, en besloten een bierfirma op te richten. Marc, de brouwer, kon er deze avond niet bij zijn, maar Bert en Filip, de andere twee drijvende krachten achter de bierfirma Swiekes, waren wel van de partij en gaven ons een persoonlijk inzicht in de weg die zij afgelegd hebben.

BIERFIRMA VS. BROUWERIJ
Maar wat is een bierfirma nu juist? Onze noorderburen spreken van een “brouwerijhuurder”, en daar kan je uit afleiden dat een bierfirma maar zeer kleine volumes (of zelfs niets) brouwt en de bieren waarvan ze eigenaar zijn, laat brouwen bij een brouwerij. Zo ook bij Swiekes, waar de drie vrienden de testbrouwsels voor hun rekening nemen, maar voor de grotere volumes een beroep doen op een brouwerij. Het commercialiseren van de bieren nemen ze dan weer zelf voor hun rekening, want laat dat nu juist de specialiteit van Bert en Filip zijn. In de brouwerijwereld wordt er soms meewarig gedaan over bierfirma’s. Soms is dat terecht, maar soms raakt dat kant noch wal. Sommige bierfirma’s doen zich voor als echte brouwers, en noemen zichzelf ook zo, zonder zich de financiële inspanningen te getroosten waarmee een echte brouwer geconfronteerd wordt. Ze bekommeren zich vooral om het vermarkten van de hippere bierstijlen die zij vaak maar tijdelijk laten brouwen. Ik ben er echter van overtuigd dat het leeuwendeel van de bierfirma’s ontstaat vanuit een oprechte passie voor het (brouwen van) bier, maar dat de investeringen en de financiële risico’s die gepaard gaan met het uit de grond stampen van een echte brouwerij, in het eerste stadium dat volgt op hobbybrouwen, een te grote drempel blijken. Je mag immers niet uit het oog verliezen dat hobbybrouwers vaak al een voltijdse dagbesteding hebben en zich dus niet zomaar voltijds op het brouwen kunnen storten zonder hun hebben en houden te riskeren. Naarmate de avond vordert, wordt het duidelijk dat we Swiekes niet bij de eerste groep van bierfirma’s mogen rekenen, maar dat de passie voor het edele gerstenat aan de basis ligt van hun beslissing om een bierfirma op te richten.

7PK - PK BIEREN (7%)
Het mag geen verwondering wekken dat het eerste bier van de avond afkomstig is van een bierfirma. De insteek van de organisatie achter deze bieren is meer dan enkel het commercialiseren van hun bieren. De Winning is een sociaal project waarbij jongeren en volwassenen die in onze maatschappij uit de boot vallen aan het werk gezet worden in landbouw, veeteelt, groenonderhoud, en begeleid worden om zo een nieuwe kans te krijgen op de normale arbeidsmarkt. Bovendien betrekken ze hun Brabantse trekpaarden zoveel mogelijk in hun activiteiten, die sieren dan ook hun etiketten. De donkere 9PK is al eerder aan bod gekomen in deze rubriek. Vandaag is het de beurt aan hun blonde 7PK, die bij Brouwerij Anders gebrouwen wordt. Het troebele haverbier ruikt fris en fruitig en wanneer je het glas aan de lippen zet, proef je ook wat bitterheid. De afdronk is droog. Dit alles maakt van deze 7PK een allemansvriend die niet snel vijanden zal maken en die geschikt is om de eerste grote dorst te lessen op een zomers terras. Uit de verzamelde scores blijkt dat het bier niet de primus van de klas zal worden, maar ook nooit de slechtste leerling zal zijn.

SWIEKES TRIPPPEL - SWIEKES (8,5%)
Het volgende bier ziet onder de naam ‘Kalverliefde’ het levenslicht als gelegenheidsgeschenk voor het huwelijk van een nichtje. Het bier blijkt echter een schot in de roos en er wordt besloten om het op de markt te brengen. Met dit doel voor ogen wordt de bierfirma Swiekes boven het doopvont gehouden. De naam verwijst trouwens naar een oude bijnaam van Marc, de brouwer van het gezelschap. De ‘Tripppel’ haalt zijn inspiratie bij de Westmalle Tripel, een ambitieuze vergelijking. De goudblonde kleur en de volle kraag hebben ze alvast gemeen. Het aroma verraadt onmiddellijk toetsen van sinaasappel, die het bier te danken heeft aan de gedroogde appelsienschil en de citra-hop. In het bier kom je echter ook toetsen van banaan tegen, wat niet zo vreemd is in deze bierstijl. Het is een complex, maar toch zeer gebalanceerd bier, dat iets hoppiger is dan sommige andere tripels, zonder dat dat je moet afschrikken. Niet enkel het aanwezige testpubliek is onder de indruk, ook op de European Beer Challenge staken ze de bewondering niet onder stoelen of banken. De ‘Tripppel’ won tijdens Europa’s belangrijkste biercompetitie maar liefst dubbel goud in hun categorie. En dat voor een bier waar de drukker bevreesd was voor de drukfout op het etiket (‘tripppel’ i.p.v. ‘tripel’, voor de minder aandachtige lezer).

INNERFOX TRIPEL - FOXTOWN BEER CREW (8,3%)
Voor het volgende bier richten we het steven richting Vosselaar, oftewel ‘Foxtown’. De vrienden van Foxtown noemen zichzelf vier bierfreaks die eveneens de stap van hobbybrouwen naar bierfirma gezet hebben. Hun quadrupel kwam ook al eerder aan bod. In dit geval hebben we te maken met een lichtblond bier met een witte schuimkraag. Voor het bier doen ze een beroep op brouwerij Craeywinckelhof. De proevers van deze avond ontwaren wat hoppige en citrusaroma’s in de neus, die ook wat lijken terug te komen in de smaakbeleving. Zowat alle aanwezige bierliefhebbers oordelen dat dit het meest bittere bier van de avond is, met een wat hoppige afdronk. De scores lopen wat uiteen, maar zijn vergelijkbaar met onze eerste deelnemer, maar waarschijnlijk om andere redenen.

SWIEKES BLACK OUT - SWIEKES (8,8%)
Als laatste bier van de avond verschijnt er een donker bier op onze tafels. De naam ‘Black Out’ doet vermoeden dat het hier gaat om een stoutbier, maar bij Swiekes proberen ze zich te onderscheiden van de rest en zetten ze een mens al eens graag op het verkeerde been. Het is een donker bier, en de aroma’s zijn heerlijk te noemen. Gebrande koffie, pure chocolade, dus toch een stout? Wanneer je het bier proeft, verwacht je dan ook het mondgevoel eigen aan deze bierstijl. Maar dit bier is wat dunner, toch geen stout dus. Het is een zeer smaakvol winterbier waarvan je rustig kan genieten en dat je best niet te koud bewaart. Het is wederom een wat complexer bier waar je bij elke slok weer andere zaken proeft, maar waarbij je telkens kan genieten van een lange afdronk.

OOK KOMEN PROEVEN?
Onze volgende bierproefavonden vinden plaats op 7 februari en 7 maart 2022, vanaf 20 uur in café ’t Kelderke aan het Stationsplein in Geel. Prijs: 14 euro p.p. Inschrijven: proeverij@onderox.be of in ’t Kelderke zelf.

Meer lezen van Kobe Schroeven

Meer Helemaal op smaak

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.