Ondernemersnieuws

Argenta Turnhout opent gloednieuw kantoor op site Le Bon

Gepubliceerd: 15 december 2023  |  Onderox editie: 237

Turnhout — Argenta is een bank met Vlaamse roots waar particulieren zowel voor bankieren, beleggen, verzekeringen als kredieten kunnen aankloppen. Langs de Victoriestraat in Turnhout opende het begin november een gloednieuw bankkantoor. Met een open gevoel, maar toch de nodige privacy, en adviesruimtes die een speelse knipoog vormen naar de favoriete appels van de medewerkers.

Sinds 9 november kan je terecht in het gloednieuwe kantoor van Argenta, op de Le Bonsite in Turnhout. De bank kiest er zo voor om van drie kleine Turnhoutse kantoren naar één groot te gaan. “Een bewuste keuze. We hebben ambitie en willen zowel voor onze klanten als voor onze medewerkers klaar zijn voor de toekomst”, legt Koen Mertens uit, de zelfstandig kantoorhouder. “Nu brengen we al onze medewerkers hier samen. Zij keken er enorm naar uit om voortaan in een groter team te werken. Het zorgt er bovendien voor dat onze bezetting bij ziekte en vakanties veel beter is en daardoor gaat ook onze dienstverlening erop vooruit, we bundelen hierdoor heel wat vakkennis op één locatie. Een andere troef die we naar al onze klanten kunnen uitspelen.”

GOED BEREIKBAAR
Terwijl de meeste banken uit het centrum van Turnhout zijn weggetrokken, kiest Argenta dus met opzet voor een nieuw kantoor in dat stadscentrum, ongeveer in het middelpunt tussen de drie vorige kantoren. “We blijven dus goed bereikbaar en voelen ons hier nu al thuis. De Le Bonsite is heel erg opgewaardeerd en volledig vernieuwd. En parkeren kan hier op de ruime parking, dat was essentieel voor ons.”

EVEN BINNENLOPEN
Het nieuwe kantoor straalt een open gevoel uit, maar heeft wel afzonderlijke adviesruimtes waar je als klant rustig en ongestoord je eigen bankzaken kan bespreken met een medewerker. In de centrale leefruimte eten de medewerkers ’s middags gezellig samen, kunnen bezoekers even wachten en zullen in de toekomst informatiesessies plaatsvinden over specifieke thema’s. Tijdens de voormiddag kan je hier altijd binnenlopen. Een afspraak maken voor een adviesgesprek kan zowel in de voor- als de namiddag. Op dinsdag en donderdag is de bank ook ’s avonds open op afspraak. Het onthaal is gevestigd langs de kant van de Victoriestraat, maar ook langs de Le Bonparking kan je binnenkomen.

FAVORIETE APPEL
Elke medewerker werkt in het nieuwe kantoor in zijn eigen ruimte die de naam van zijn of haar favoriete appel draagt. “En de vergaderruimte heet ‘de boomgaard’”, glimlacht Koen. “Een speelse manier om te verwijzen naar de appel, die nog altijd aan ons gelinkt wordt omdat we ooit ontstaan zijn als spaarbank, een appeltje voor de dorst dus. We zijn daar ook fier op.” Terwijl andere banken kantoren sluiten en volledig digitaal gaan, blijft Argenta inzetten op persoonlijke service. “Wij digitaliseren ook”, legt Koen uit. “Maar we merken dat sommige stappen die daarin gezet worden te groot zijn voor heel wat cliënten. En dan spreek ik echt niet alleen over de 70-plussers hoor. Ook jongeren verkiezen persoonlijke contacten om over de belangrijke beslissingen in hun leven te kunnen spreken. Bij ons kan je ook nog steeds binnenstappen als je een vraag hebt over je kaarten, rekeningen of verzekeringen. En als je ons belt, dan kom je rechtstreeks bij ons kantoor uit, niet in een centrale in Brussel.”

VLAAMSE FAMILIEBANK
“Argenta is een familiebank die hier bij ons is ontstaan, puur Vlaams. Dicht bij de mensen staan en werken met zelfstandige kantoorhouders, dat is altijd de visie geweest”, gaat Koen verder. “We willen grazen waar de kudde niet staat, dat zeggen we hier vaak. In 1956 richtte Karel Van Rompuy een spaarbank op die ervoor moest zorgen dat gezinnen een betaalbare woonlening konden krijgen. Onze kantoorhouders deden dat destijds vaak als bijberoep, vanuit hun living, met enorm veel passie. Zo zijn we altijd verder gegroeid naar de complete bank die we nu zijn.” Naast sparen, lenen en verzekeren kan je hier dus ook langskomen om te beleggen. “Een logische evolutie, want beleggen is het nieuwe sparen”, stelt Koen. “In betrouwbare fondsen beleggen is nu net zoals sparen vroeger: je laat je geld een paar jaar staan en geeft het voldoende tijd om aan te groeien. Voor elk type spaarder is er een aangepast product, daar gaan we samen met onze klanten naar op zoek. We willen dat zij zich comfortabel voelen bij hun keuzes.”

BANKSWITCH
“Met ons nieuwe kantoor tonen we ook dat we ambitieus zijn en willen blijven groeien. Het blijft dus belangrijk om nieuwe klanten aan te trekken. We hebben daarvoor heel wat troeven in handen. Zo merken we dat veel collega’s hun kosten voor hun particuliere klanten aan het verhogen zijn terwijl wij vasthouden aan een relatief lage kostenstructuur. Maar het blijft een feit dat mensen heel trouw zijn aan hun bank, zelfs al zijn ze ontevreden, terwijl ze bijvoorbeeld wel sneller wisselen van energieleverancier. De overheid heeft nochtans het wisselen van bank een stuk makkelijker gemaakt met de bankswitch. Dat betekent dat je zelfs geen contact meer moet hebben met je oude bank om over te schakelen. Je nieuwe bank doet dat allemaal voor jou en kan alles volledig overnemen. We merken dat voor heel veel mensen zo’n bankswitch echt het overwegen waard is.”

PERSOONLIJKE AANPAK
Argenta werd dit jaar al voor de derde keer op rij door Testaankoop verkozen tot beste bank. “Na KBC zijn we bij particulieren de grootste bank, net omdat we voor het kleinschalige en de persoonlijke aanpak blijven kiezen.” Intussen zijn er plannen om in 2024 ook professionelen met die aanpak verder te gaan helpen. “Omdat we merken dat heel wat zelfstandigen en kleine bedrijven zich vaak niet thuisvoelen bij de grootbanken en er niet altijd dezelfde aandacht krijgen als hun grote broers.”

STOP EN CASH
Langs de Victoriestraat opende het kantoor een nieuwe bankautomaat die 24/7 uur gebruikt kan worden, ook door niet-klanten. Opvallend: enkele borden geven nu aan dat je vlak voor de automaat 15 minuten mag parkeren. “Zo voorkomen we dubbel parkeren en kan iedereen toch snel even stoppen om geld af te halen”, legt Koen uit. “Iets wat op veel plaatsen toch lastig is of voor onveilige situaties zorgt. Het was dan ook niet nodig om het stadsbestuur hiervan te overtuigen. Super dat zij dit zo snel in uitvoering hebben gebracht. Binnenkort wordt er een echte ‘stop en cash-zone’ van gemaakt. Wie weet, misschien kunnen we daar zelfs trendsetter in zijn.” 

Argenta Turnhout
Victoriestraat 25-27, Turnhout
Tel. +32 (0)14 41 40 19
turnhout@argenta.be
www.argenta.be
Openingsuren onthaal:
Ma tot vr: 9.30 tot 12.30 uur
Op afspraak:
Ma: 9.30 tot 12.30 uur en 13.30 tot 17.30 uur
Di en do: 9.30 tot 12.30 uur en 13.30 tot 19 uur
Wo: 9.30 tot 12.30 uur
Vr: 9.30 tot 12.30 uur en 13.30 tot 16.30 uur

Meer Ondernemersnieuws

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.