Bijzondere trends

SsangYong Korando e-Motion: consequente auto-elektrificatie

Gepubliceerd: 24 maart 2022  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 218

Op basis van één der meest onderschatte SUV ’s van vandaag zet SsangYong de eerste stappen richting auto-elektrificatie. Gecombineerd met ervaren SUV-activiteit brengt de Korando e-Motion zo een consequent gedimensioneerde balans tussen prijs en rijbereik. Met een nederige energieopslag en excellente elektrische prestaties. Met een, voor een dergelijke batterijauto, acceptabele actieradius en een scherp gestelde aankoopprijs.

Voor een batterijwagen zijn de inhoud van de energieopslag en de elektrische laadcapaciteiten significant. Helaas dreigen autobouwers stilaan te vergeten dat — ook voor elektrische wagens — de aankoopprijs doorslaggevend is. Een scherpe prijsstelling voor de Korando e-Motion bewijst dat SsangYong bewust de markttrend van hoog capacitieve accu’s en nog snellere laadbeurten naast zich heeft gelegd. Want zware batterijen hebben naast het (betrekkelijke) voordeel van royale rijafstand ook hun technisch te verklaren nadelen. Zo ook laadtijden waarmee men dingt naar de chrono’s van een fossiele tankbeurt. Naast hun hoge prijs hebben de bovenmaatse laadstromen die bij snellading optreden, onvermijdelijke accu-technische nevenwerkingen.

VOLDOENDE RIJBEREIK
De e-Motion rijdt dus op het bestaande, voor elektrificatie aangepaste, platform van de 4de Korando generatie. De diesel of benzinemotor werd geruild voor een synchrone, permanent magneetmotor van 140 kW/190 pk. Vanaf de eerste toerentallen ontwikkelt die 360 Newtonmeter aan maximale werkijver. Die gezonde werklust komt via een transmissie met vaste overbrenging op de voorwielen terecht. De aandrijfenergie komt uit een accupakket met eigen koelcircuit. De opslagcapaciteit bedraagt 62,5 kWh waarvan 55,3 kWh effectief bruikbaar is. De e-motor, met al zijn bijhorende elektronische controleperiferie, bevindt zich op dezelfde plek als waar in de traditionele Korando’s een diesel of benzinemotor ronkt. Omdat de lithium-ion accu’s onder de bodemplaat zitten, moest niets aan de royale Korando-koffer ingeboet worden. De Korando e-Motion belooft een rijbereik van 330 kilometer. Ruim voldoende voor normaal elektrisch autogebruik, zo hebben wij ervaren. Volgens criticasters is het evenwel te krap. Begrijpen dat een kleinere batterij minder gewicht en lager energieverbruik oplevert, doen zij echter niet. Ook niet dat het herladen van een kleinere batterij gepaard gaat met (relatief) minder omvormingsenergie en een lager laadverlies.

GUNSTIG VERBRUIK
Of ook de elektrische laadvermogens niet te krap zouden zijn? Bij normaal autogebruik volstaan de geboden laadcapaciteiten. Zeker voor de doorsnee niet dieselende of benzineslurpende Korandorijder. Een meevaller is het alvast dat de e-Motion ons (ook in winterse omstandigheden) gemiddelde verbruikscijfers liet optekenen, die heel dicht de beloofde e-consumptie benaderen. Een laag verbruik dat deels te danken is aan een goed functionerende, variabele rem-regeneratie en een energiezuinige warmtepomp om het interieur op te warmen. Niet onbelangrijk blijft dat deze elektromagnetisch gepowerde Korando tot 1.500 kilogram geremde treklast de baas kan. Weinig batterijwagens doen hem dat na. In goed 9 seconden snelt deze C-segment e-SUV van 1.765 kilogram naar 100 km/u. De topsnelheid werd bewust beperkt op 155 km/u. Dit om energieconsumptie en actieradius te optimaliseren. En, geef toe, die 155 km/u volstaan als men kwistig dolend met snelheidslimiet een levenslang rijverbod najaagt.

DEEP CONTROL
Correcte geluidsisolatie in samenspel met een zacht zoemende elektrische aandrijflijn. Met accu’s laag in het voertuig en een laag zwaartepunt. Met een stabiel en veilig weggedrag. Met traditionele schroefveren die niet voorkomen dat het koetswerk in een snelle bocht beperkt gaat overhellen. Waardoor de e-Motion vooral comfortabel te rijden is. En ook al mist de besturing wat precisie dan getuigt SsangYong’s elektrodebuut van een beschaafd en aangenaam weggedrag. Overigens wordt ook deze Korando uitgerust met ‘Deep Control’. Veiligheidsbevorderende rijhulp à la SsangYong. Lees: Adaptieve Cruise Control, voetgangers detectie, automatische noodrem, actieve rijstrookassistent, grootlichtassistent en vermoeidheid detectie. Een scherpe prijs, energiezuinige aandrijving, behoorlijke prestaties en een stabiel en veilig weggedrag. SsangYong’s eerste heeft ons zeker overtuigd. Voor normaal autogebruik volstaan energieopslag en laadcapaciteit. Korando e-Motion? Een consequent uitgedokterde balans tussen energieopslag of rijbereik en prijs. Met 7 jaar waarborg en pechhulp (of 150.000 km) ook op de lithium/Ion batterij.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
remmen losauto

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.