Bijzondere trends

Volvo XC60 Recharge T6 AWD: elektrische energie heeft ook zijn prijskaartje

Gepubliceerd: 25 augustus 2022  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 222

Volvo heeft meerdere modellen bedacht met geëvolueerde plug-in-hybride-technologie. Na montage van een eenvormig en efficiënter functionerend PHEV-drijfwerk zagen alle ‘Recharge-versies’ van S60, V60, XC60, S90, V90 en XC90 zo hun prestaties verbeteren en het elektrische rijbereik toenemen. Of het op die manier te boeken brandstofprofijt tot reële verlaging van de energiekost zal leiden, valt nog af te wachten. Want ook elektriciteit kost geld.

Wij reden het herziene PHEV-drijfwerk in de recentste XC60 Recharge T6 AWD. Die rijdt in elektrische modus een stuk verder dan zijn voorganger en krijgt zelfs een (WLTP-)actieradius van 80 km toegemeten. Fijn daarbij is dat de kansen op puur elektrisch rijden sterk toenemen. Dankzij een pittigere e-motor rijdt de XC60 T6 AWD dus bereidwilliger in elektrische modus. En elektrisch rijden doet hij bij snelheden tot 110 km/u. In tegenstelling tot een aantal vergelijkbare PHEV’s, zal deze Volvo dus niet bij de minste streling van het gaspedaal meteen de hulp inroepen van de verbrandingsmotor.

DE T VAN TWIN
De capaciteit van de in de middentunnel ondergebrachte li-Ion batterij steeg van 11,6 tot 18,8 kWh en daarvan is 14,9 kWh effectief bruikbaar. Het betreft dus een degelijke, meer dan gemiddelde energieopslag. Niet de strafste in zijn soort, want de stekkerhybrides van de Mercedes S- en C-klasse krijgen een hoogvermogen accu van 25 kWh gemonteerd. Wat hen een e-actieradius van 90 km meegeeft. De T van de T6 of T8 in de modelnaam van onze testwagen staat voor Twin, waarmee dan twee aandrijfvormen worden bedoeld. In dit geval een benzinemotor, die de voorwielen aandrijft en een e-motor om de achterwielen van aandrijfkracht te voorzien. Vierwielaandrijving dus en vandaar de AWD-letters in de typeaanduiding. Naast een straffere batterij werden ook de prestaties van de e-motor opgetrokken. Die ontwikkelt nu 145 pk en 310 Nm. De T6 verbrandingsmotor genereert nu 253 pk/350 Nm waardoor de Recharge T6 een gecombineerd vermogen van 250 kW/340 pk en een systeemkoppel van 590 Nm aan boord heeft. De gretig door de benzinemotor bekrachtigde voorwielen krijgen nu nog meer elektrische steun op de achterwielen. Hetgeen – in vergelijking met de voorgangers – ook verbeterde tractie en stabiliteit heeft teweeggebracht. Wat in de vorige generatie niet altijd het geval was omdat de achterwielen vaak gebrek aan elektrische ‘daadkracht’ vertoonden. En nog een plezierige vaststelling: Zelfs in de hoge regimes laat de verbrandingsmotor zich nauwelijks aanhoren. Volvo heeft voor het dempen van de motorgeluiden de hulp ingeroepen van de muziekinstallatie. Door de luidsprekers wordt nu een in tegenfase (van de motorgeluiden) gemoduleerd signaal gestuurd. Dit is geen nieuwe technologie, maar zelden hebben we deze oplossing zo efficiënt zien toegepast worden als in deze XC60.

OOK ELEKTRICITEIT KOST GELD
Het geëvolueerde stekkerhybride drijfwerk maakt dat de eigenaar van de XC60 Recharge weinig tot geen brandstof verbruikt. Tenminste als er tussen twee laadbeurten zelden of nooit meer dan 60 km wordt gereden. Wie dat wel doet, ervaart al vlug dat de brandstofconsumptie veel hoger uitvalt dan de ‘lonkende’ (WLTP) verbruiks- en CO₂-cijfers doen voorspellen. En, wie dagelijks de batterij chargeert, en zelf moet opdraaien voor de elektriciteitsfactuur, weet meteen dat ook elektrisch rijden niet gratis is. Uiteraard geldt dit alles niet enkel zo voor de XC60 Recharge. Zowat alle stekkerhybrides zien hun effectieve brandstofverbruik (CO₂) nadrukkelijk beïnvloed worden door het aantal gereden kilometers tussen twee laadbeurten en een weinig strikt laadgedrag. De praktijk leert immers dat veel PHEV-gebruikers de ongerieflijkheid van het ‘stekkeren’ niet voor lief nemen.

SMAAKVOL ALTERNATIEF
Deze XC60 Recharge is geen goedkope maar ontegensprekelijk wel een voortreffelijk rijdende auto. Of de prijs in verhouding staat tot de te scoren besparing aan energiekost? Dat antwoord laten we in het midden. Veelrijders moeten we er wel op wijzen dat Volvo in deze wagenklasse ook minder dure en eveneens schitterend rijdende, brandstof- en CO₂-zuinige, oerdegelijke mildhybrides commercialiseert. Zowel benzine als diesel. Wat allemaal niet belet dat de gunstig geëvolueerde Volvo XC60 PHEV een volkomen geslaagde auto mag genoemd worden; Een smaakvol alternatief voor enkele Duitse premium concurrenten.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
remmen losauto

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.