Bijzondere trends

Volkswagen ID.3 Pro S: geslaagde (elektrische) opvolging

Gepubliceerd: 6 september 2021  |  Door: Ferre Beyens  |  Onderox editie: 211

In deze uitgelaten elektrotijden wil de Volkswagen ID.3 meer zijn dan een opvolger voor de bijna vergeten e-Golf. Het is een behoorlijk betaalbare, elektrisch aangedreven, compacte middenklasser die alles in zich heeft om als geslaagde successor van de geprezen Golf en legendarische Kever door het autoleven te rijden. We maken kennis met een batterijauto waarmee Volkswagen het publiek massaal wil winnen voor elektromagnetische auto-aandrijving.

Tussen Antwerpen en Lommel, op snel- en gewestwegen, raakten we eerder al overtuigd van de ID.3 met 58 kWh accu en 204 pk e-motor die tussen twee laadbeurten meer dan 400 kilometer ver kwam. Over hetzelfde Kempisch asfalt stuurden we enkele maanden later VW’s ID.3 Pro S, nu voorzien van een 77 kWh straffe batterij. De eerder vastgestelde en favorabele elektrische rijprestaties van ID.3 met zijn 58 kWh batterij werden in de Pro S gecombineerd met een actieradius die het gemiddelde dagelijkse rijtraject van de doorsnee autogebruiker rijkelijk overstijgt. Met een opgegeven rijbereik van 553 kilometer is de Pro S daarmee de met de grootste actieradius gezegende VW ID.3.

RUIMER DAN DE GOLF
Hij is zo groot als de Golf en toch heeft hij een ruimer interieur. Te danken aan het MEB-platform (Modulaire E-Antriebs Baukasten) de elektrificatiehoeksteen van het VW-concern. Audi Q4 e-Tron, Cupra Born, Skoda Enyaq en de ID.4 zullen, of maken al, gebruik van deze basis. Dit platform zorgt er o.m. voor dat de ID.3 met het formaat van een Golf de achterpassagiers de zitruimte biedt van een Passat. Hij is dus ruimer dan de Golf maar dat is niet het enige (grote) verschil. De Golf wordt aangedreven op de voorwielen, de ID.3 op de achterwielen, waardoor hij met een (veel) kleinere draaicirkel (10,2 meter) zich uitstekend leent voor het drukke stadsverkeer. Dat belet hem echter niet om zich vlot en opmerkelijk stabiel door snelle bochten te laten sturen en — in tegenstelling tot de meeste achterwiel aangedreven wagens — laat in overstuur te gaan.

SNEL EN ZONDER STUURTREINREACTIES
Met een haast onmiddellijk beschikbare 310 Nm aan trekkracht en 204 pk aan maximum vermogen, spurt de ID.3 gewillig uit de startblokken. Bij het ontbreken van motorgeluiden eigen aan verbrandingsmotoren slaagde Volkswagen er goed in om de daardoor beter hoorbare rol- en rijwind geluiden efficiënt uit het passagierscompartiment te weren. Volgens het merk snelt deze ID.3 in 7,3 sec. van 0 naar 100 km/u. Dat is mooi meegenomen maar deze Volkswagen verrast nog meer met vlotte hernemingen en blitse tussenacceleraties. Zeker bij snelheden boven de 100 km/u blijft de ID.3 kordaat en gewillig reageren op de minste beweging van je rechtervoet.

Belangrijk blijft dat de ID.3 Pro S zijn vermogen via de achterwielen op de straatstenen zet. Achterwielaandrijving wil ook zeggen dat we — rekening houdende met het aanzienlijke elektrisch powerarsenaal — gespaard blijven van vervelende stuurtreinreacties. Het uitblijven van dat dilemma bevordert hier ook de rijstabiliteit. Bovendien zorgt het laag in de wagenbodem ondergebrachte batterijbestand dat de wagen stevig op de weg ligt. Die stabiele eigenschap demonstreert de ID.3 tot zijn bij 160 km/u beperkte topsnelheid.

ACTIERADIUS
De vering voelt stugger aan dan in een Golf maar die stevige demping zorgt er wel voor dat we — ondanks het aanzienlijke lichaamsgewicht van 1.800 kg — nooit met een overhellend koetswerk te maken krijgen. Ook niet in een zeer snelle bocht. Wie rijdt met de ID.3 Pro S leert al snel dat in de hedendaagse wereld van de auto-elektrificatie het rijbereik niet langer het knelpunt vormt. Met een rijafstand van 500 kilometer tussen twee laadbeurten overtreft Volkswagen ruimschoots het voor het merendeel van de autogebruikers dagelijks te rijden gemiddelde kilometeraantal. En dat is slechts één troef die ons doet voorspellen dat de ID.3 Pro S — naar voorbeeld van zijn legendarische voorgangers Kever en Golf — kans maakt om het grote publiek massaal voor de elektromagnetische auto-aandrijving te winnen.

Meer lezen van Ferre Beyens
Meer lezen over
autoremmen los

Meer Bijzondere trends

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.