Talent van eigen bodem

Frank Wouters - "De Bedrijfsnar" wordt unieke graphic businessnovel

Gepubliceerd: 1 juli 2020  |  Door: Peter Meulemans  |  Onderox editie: 200

WEELDE – Hoewel Frank Wouters (57) afstudeerde in de rechten is hij al sinds de jaren negentig een vaste waarde in de marketingwereld. Bijna dertig jaar geleden ontwikkelde hij op eigen houtje een eigen(zinnige) visie op marketing en zette zo het wereldje op zijn kop. In die visie moet marketing niet gewoon volgen wat er is maar moet het beïnvloeden. Hiermee staat hij haaks op de basisideeën die aan universiteiten en scholen worden gedoceerd. In 2001 mondde deze visie uit in de businessnovel ‘De Bedrijfsnar’. Nu, bijna 20 jaar later, krijgt dit controversieel maar nog steeds actueel marketingverhaal een remake in de vorm van een graphic novel. Een unicum voor het Nederlands taalgebied.

Als auteur is Frank Wouters zeker niet aan zijn proefstuk toe. Reeds als student publiceerde hij, samen met twee medestudenten, de stripreeks ‘Machiavelli’. Die verscheen  in De Standaard en Het Nieuwsblad. Ook voor tv-programma’s als ‘Meester, hij begint weer’ en ‘Het Liegebeest’ leverde hij zijn gewaardeerde bijdrage. Later volgde onder andere de roman ‘De Testamenten’. Met ‘Honshitsu’ uit 2015 werd hij zelfs genomineerd voor de PIM award voor ‘Marketingboek van het jaar’. In het zakenleven specialiseerde Frank zich, na een korte maar stormachtige carrière binnen Unilever, meer en meer als strategisch marketeer en ontwikkelde hij tussendoor een hele eigen visie. Zijn vlotte pen stimuleerde hem om alles in een zakelijk boek te gieten. Maar door een teveel aan ideeën geraakte het helaas nooit klaar. Rond de eeuwwisseling volgde weer een vernieuwend idee, de businessnovel. Een zakelijk boek dat leest als een roman maar waarbij je als lezer toch de nodige ideeën en lessen meekrijgt. Het is dus fictie waarbij verschillende cases in verhalende vorm zijn uitgewerkt. “Het idee van ‘De Bedrijfsnar’ heb ik gehaald bij het cliché van een koningshuis waarbij de koning alleen omringd is door jaknikkers”, vertelt de auteur. “Enkel de bedrijfsnar heeft het recht om de koning tegen te spreken. Dat zie je ook vaak in bedrijven waar jaknikkers veel te vaak belangrijke functies uitoefenen. Vervang het mooie kasteel van de koning door een modern kantoorgebouw en de gouden koets door een dure bedrijfswagen en je ziet meteen de gelijkenis. En dat is uiteraard niet de juiste basis voor een succesvolle onderneming. Ik ben dan graag de bedrijfsnar.”

FILIPIJNSE TEKENINGEN

Hoewel het originele boek van 2001 dateert, is het besproken thema nog steeds actueel, misschien meer dan ooit. Dat spoorde Frank aan om ‘De Bedrijfsnar’ in een nieuwer en moderner jasje te steken. “Er waren verschillende opties”, licht de marketeer toe. “Ik had lang het idee om het naar het Engels of misschien nog andere talen te vertalen. Maar gezien ik altijd fan ben geweest van graphic novels leek het mij wel wat om dit verder uit te werken. Binnen het Nederlandstalig taalgebied was dit nog niet gebeurd. En daarbuiten ook maar erg beperkt. Ik heb lang nagedacht hoe het er precies moest uitzien maar uiteindelijk viel alles in de plooi.” De meeste tijd spendeerde Frank aan het selecteren van tekenaars. De bedoeling was om met lokale mensen in zee te gaan maar velen knapten af op de intensiteit van het project. “Ik had ondertussen een overeenkomst met Trends. Zij waren erg voor het idee gewonnen, maar wel aan vier pagina’s per week. Tja, dan moet het vooruitgaan hé. Zo kwam ik bij tekenaars uit de ganse wereld terecht. Ik heb lang getwijfeld tussen een tekenaar uit Malta en één uit de Filippijnen. Uiteindelijk werd het pleit beslecht in het voordeel van deze laatste. Toen volgden enkele erg intensieve weken. Ik moest het boek opdelen in verschillende scripts en scènes. Hiervoor moest ook alles vertaald worden. Zo heb ik uiteindelijk toch nog mijn Engelstalige versie”, lacht Frank.

EERST MARKETING, DAN STRATEGIE

Als strategisch marketeer was Frank Wouters al bij vele bedrijven, klein en groot, nationaal en internationaal, aan de slag. Heel vaak ziet hij daar dezelfde zaken mislopen. “Het uiteindelijke doel van elke onderneming is het verkopen van een product. En liefst zoveel mogelijk. Het begint al met het nadenken over de bestaansreden van je onderneming. Best doe je iets unieks of los je een probleem op een unieke manier op. Dat is het ideale scenario. Het maakt een groot verschil of je de eerste bakker in een dorp bent, dat is uniek, of dat je de zesde bakker bent. Dat is niet meer uniek. Maar misschien heb je als zesde bakker wel unieke koffiekoeken of taarten, die ervoor zorgen dat de klanten toch naar jou komen en niet naar je vijf concurrenten. Daar moet je over nadenken, en best voor je je business opstart. En dat wordt heel vaak vergeten. Maar zonder deze basis kan je geen succesvolle marketingstrategie uitwerken.” Toen in 2001 De Bedrijfsnar verscheen, zorgden al deze ideeën voor behoorlijk wat deining in de marketingwereld. “Uit academische hoek kwam er inderdaad veel weerstand op mijn revolutionaire visie”, herinnert de schrijver zich nog. “Maar binnen de zakenwereld kreeg ik alsmaar meer lof. En ik denk dat de tijd mij gelijk gegeven heeft. Want op de dag van vandaag wordt het boek nog steeds gebruikt door ondernemers die het blijven lezen en herlezen.”

MEER INFO: ‘De Bedrijfsnar’ is als roman te koop bij de betere boekhandel of kan besteld worden op fw@bedrijfsnar.com. De afgewerkte graphic novel zal tegen het einde van het jaar beschikbaar zijn.

Meer lezen van Peter Meulemans
Meer lezen over
literatuurmarketing

Meer Talent van eigen bodem

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.