Ondernemersnieuws

Vuelo: nieuw modemerk ontstaat uit wielerliefde en drang naar creativiteit

Gepubliceerd: 30 juni 2021  |  Onderox editie: 210

Oud-Turnhout — Stef Lenaerts, al 16 jaar zelfstandig loodgieter, lanceert een nieuw kledingmerk voor heren: Vuelo. Met een knipoog naar het wielrennen. Geen sporttruitjes om mee de koersfiets op te stappen, wel kledij die casual chic is, geschikt voor alle gelegenheden.

Vuelo is een prachtig bewijs dat er ook in coronatijden nog een onbedwingbare ondernemingsdrang kan komen opborrelen. Toen Oud-Turnhoutenaar Stef Lenaerts in februari 2021 een nieuwe koersfiets ging kopen, sloop er een creatieve vonk door zijn hoofd. Hij belde meteen zijn vrouw Liesbeth Vriens op om te vertellen dat hij een nieuwe modemerk wou lanceren. “Dat verbaasde mij helemaal niet nee”, glimlacht Liesbeth, die meteen enthousiast was toen Stef, eenmaal terug thuis, alles tot in de kleinste details begon uit te leggen. Liesbeth werd al snel de ondersteunende kracht waardoor Stef zonder te twijfelen de sprong kon wagen.

HERKENBARE STIJL
Van bij de start werd alles meteen erg professioneel aangepakt. De ontwerpen werden samen met een branding- en marketingbureau geoptimaliseerd en een volledig nieuwe stijl openbaarde zich, helemaal eigen aan het fonkelnieuwe merk. Met het logo als baken van herkenning, hier en daar met de quote ‘Tailored for cyclists’ toegevoegd. Het nieuwe modemerk trapt af met een 25-tal verschillende items: T-shirts, sweaters, polo’s, hemden en petten. Opvallend, want nieuwe modemerken overschrijden zelden de kaap van de tien verschillende stuks. “We wilden meteen een goede start maken, met een breed aanbod”, verklaart Stef. “Om voldoende keuze te kunnen bieden én om te laten zien dat we een blijver willen zijn en steeds verder willen groeien.”

MODERN EN MINIMALISTISCH
Vuelo staat synoniem voor een moderne touch en een minimalistische benadering. Het merk mijdt drukke prints en schreeuwerige letters. Veel opschriften zijn (3D-)geborduurd. “Doorheen het proces kiezen we altijd voor kwalitatieve opties”, benadrukt Stef. “Dat voel je als je een shirt of een trui van ons in handen krijgt. Kwaliteit is een belangrijk onderdeel van de eigenheid waar Vuelo voor staat. Op termijn willen we nog meer stukken toevoegen. Bijvoorbeeld broeken of shirts met lange mouwen. Daar werken we nu al stilaan naartoe.” Stef zocht persoonlijk alle medewerkers uit die mee instaan voor de uitstraling van zijn merk. Professionele fotografen gingen met de kledij aan de slag en een fotoshoot met modellen vond plaats op de Muur van Geraardsbergen, heilige grond voor de wielerfanaat. Die drang naar kwaliteit trekt zich door in de manier van levering. In een stijlvolle zak met een mooi en persoonlijk bedankkaartje erbij. “Alsof je een cadeautje bij je thuis geleverd krijgt.” Ook mensen die geen wielrenner zijn, kunnen de stukken van Vuelo probleemloos dragen. “Naar Sportweekend kijken om de koers te volgen, is al ruim voldoende. Of je draagt het gewoon omdat je het mooi vindt.” Met hun stijlvolle en minimalistische aanpak mikt het nieuwe modemerk op een breed publiek van alle leeftijden.

VIA DE WEBSHOP
De kledij van Vuelo is voorlopig enkel te verkrijgen via de gloednieuwe websshop: www.vuelo.cc. Die ging op woensdag 16 juni online. “Tot dan hadden zelfs onze vrienden en familie nog geen ontwerpen gezien”, verklapt Stef. “Ik wou het graag allemaal geheimhouden.” Al kon je in de buurt van Oud-Turnhout sinds begin juni als eerste teaser wel al de auto van Stef zien rondrijden, met het logo en de belettering van Vuelo erop. De naam Vuelo betekent ‘vlucht’ in het Spaans. “Wij zijn fans van Spanje en op die manier verwijst het ook naar een wielrenner die op de vlucht is voor het peloton. Dat vind ik een mooi beeld”, verklaart de ondernemer. “En uiteraard is er de link met het Kempense dialectwoord ‘velo’, terwijl het toch internationaal blijft klinken. We sluiten niet uit dat we op termijn ook buiten onze landsgrenzen actief willen zijn. Ook plannen om de kledij in winkels aan te bieden, kunnen op tafel komen. “Of een pop-up-store van Vuelo, dat zou helemaal fantastisch zijn”, klinkt het.

CREATIEVE LOODGIETER
Stef is al 16 jaar actief als zelfstandig loodgieter. “En dat blijf ik ook doen”, stelt hij zijn klanten gerust. “Dit komt er bij. Of ik het dan niet te druk ga krijgen? Met Vuelo bezig zijn, dat voelt helemaal niet aan als werken. Het is zelfs ontspannend. Ik bekijk het als een uitlaatklep voor mijn creativiteit. Ik zoek al mijn hele leven dingen waarin ik mijn creativiteit kan vrijlaten en dat heb ik met Vuelo nu meer dan ooit gevonden. Ik ben nu eenmaal iemand die moeilijk stil kan zitten. Er spoken altijd wel projecten door mijn hoofd. Dat is de rode draad in mijn leven en in mijn relatie met Liesbeth.” “Trouwens, hoe heerlijk is het om Vlaming te zijn en dan splinternieuwe kleding te mogen maken met een knipoog naar het wielrennen. Want de koers is van ons”, glundert Stef. “Dit is een stoute droom die helemaal werkelijkheid wordt.”

Vuelo
www.vuelo.cc
hello@vuelo.cc

Meer Ondernemersnieuws

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.