Ondernemersnieuws

Sinjeur by Jona: herenmodezaak bestaat één jaar

Gepubliceerd: 23 september 2022  |  Onderox editie: 223

Kasterlee — Een jaar geleden opende ondernemer en modefanaat Jonathan Willekens zijn herenmodezaak ‘Sinjeur by Jona’, in het centrum van Kasterlee. In een jaar met corona, oorlogsberichten en energieprijsstijgingen was het geen evidente periode voor een startende ondernemer. “Maar ik zet door. Ik wil mannen uit hun comfortzone halen.”

Dag Jonathan, proficiat met de eerste verjaardag van Sinjeur by Jona! Hoe is het eerste jaar geweest?
Jonathan Willekens: “Als ik eerlijk mag zijn, houd ik er een dubbel gevoel aan over. Ik ben blij met wat ik al heb kunnen realiseren, maar het is geen makkelijke periode geweest. Het is mooi, maar ook verdomd hard geweest soms. Ik ben een beginnende ondernemer met een jonge zaak. En dan zijn er al betere tijden geweest om een onderneming te starten. Het is een jaar geweest met heel wat obstakels. Veel mensen hebben me gek verklaard. (Verbetert zichzelf) Nee, eerst noemden ze het moedig, nu spreken ze al van gek en gestoord. (lacht) In de positieve zin uiteraard. Want ik heb van mijn klanten al heel vaak gehoord hoe blij ze zijn dat deze winkel er nu is.”

GROTE MATEN

Zijn er al zaken veranderd het afgelopen jaar? Details misschien?
“De basis is uiteraard hetzelfde gebleven. Hier en daar zijn er wat merken bijgekomen en afgevallen en van enkele collecties waarvan ik voordien enkel de grotere maten aanbood, heb ik intussen ook de standaardmaten opgenomen in het assortiment, omdat die vraag er kwam van meerdere klanten. Die grote maten blijven erg belangrijk. Zij zijn voor mij ook echt cruciaal geweest tijdens dit eerste jaar. En dat zal ook zo blijven. We blijven tot 4XL aanbieden.”

Wie is het afgelopen jaar de doorsnee klant geweest?
“Daar zat heel veel variatie in. Echt alle generaties mannen zijn hier langsgeweest, van jong tot oud. Het sterkt ons in de overtuiging dat we de juiste keuze gemaakt hebben door op die verschillende generaties te mikken. Maar de doorsnee klant was eigenlijk: een vrouw. (lacht) Want het blijven toch de vrouwen die in veel gevallen voor hun man naar de winkel gaan. Ik vind het bewonderenswaardig dat zij dat zo massaal doen. Maar veel mannen laten hun vrouwen ook bewust kiezen hoor, lang niet iedereen heeft daar problemen mee. Als zo’n vrouw in opdracht van haar man komt winkelen, doet ze vaak wel net ietsje meer haar eigen zin, heb ik al gemerkt. Terecht, als je het mij vraagt.” (glimlacht)

Het beeld dat de vrouw dus vaak de inhoud van de kleerkast bepaalt, blijkt dus toch te kloppen?
“In veel gevallen wel. Er zijn ook veel koppels die samen komen. Dat leidt al eens tot komische situaties. Dan moet ik zo nu en dan de rol van moderator opnemen. (lacht) Maar ik probeer altijd neutraal te zijn, met een lichte voorkeur voor de mannen die uit hun comfortzone durven stappen.”

Is dat een belangrijke doelstelling voor jou? Die man uit zijn comfortzone krijgen?
“Toch wel. Soms moeten ze een drempel over om iets gewaagdere stukken te proberen. Het is iets wat ik vaak zeg: je moet het een keer passen en kijken hoe je ermee staat. Dat is vaak helemaal anders dan hoe iets er op een kapstok uitziet. Maar net zo goed apprecieer en respecteer ik de man die trouw blijft aan zijn eigen stijl, of dat nu klassiek of modern is. Dat maakt mij niks uit.”

GRATIS STIJLADVIES

Wie dat wenst, kan dus gratis stijladvies krijgen van jou. Gaat iedereen daar op in?
(Knikt) “Zo goed als iedereen, ja. Laat ons zeggen, 98%. Weet je, de klanten beginnen mij daar ook in te kennen. En ze hoeven mij niet te volgen. Maar ze weten wel: Jonathan zegt eerlijk zijn gedacht. (glimlacht) Maar ik voel vrij snel aan of iemand dat advies wenst of liever eerst even rustig rondkijkt. Ik dring me nooit op.”

Is het koopgedrag van de mensen nu anders dan vroeger?
(Resoluut) “Zeker weten! Ik merk dat dat ten opzichte van enkele jaren geleden (toen Jonathan nog in andere kledingwinkels werkte, nvdr.) echt extreem veranderd is. Klanten komen veel doelbewuster winkelen. Ze zoeken één of twee specifieke stuks en niks meer. Vroeger namen ze al eens wat extra stuks mee of nog een bijkomend accessoire. Er wordt ook harder nagedacht over de outfit. Een duurdere jeans kan bijvoorbeeld, maar dan vaak bewust met een goedkopere T-shirt erbij. Ik merk dat klanten het daarom ook een groot voordeel vinden dat wij in alle prijsklassen kledij aanbieden. Zo kan je die combinatie ook maken. Maar dat uitgangspunt blijft heel belangrijk: iedereen moet hier leuke kledij kunnen vinden binnen zijn budget. Als ik zelf stukken voorstel, dan hou ik daar ook rekening mee. Het is zeker niet zo dat ik dan voor de dure kledij kies. Ik blijf daar altijd correct in. Dat appreciëren de klanten ook.”

Een kledingzaak enkel voor heren, dat was er nog niet in de buurt. Hoe reageerden die klanten op de komst van de winkel?
“Enorm positief! Ik kreeg ook vaak te horen dat ze een fijn gevoel krijgen van de winkel, dat ze zich hier thuis voelen in een gemoedelijke sfeer. Dat wou ik ook vanaf het begin. Ik wil geen winkel waar je je puur klant voelt. Het moet leuk zijn om hier langs te komen. Ook via sociale media word ik steeds vaker gecontacteerd om bijvoorbeeld een bepaald modelletje even apart te hangen in een specifieke maat. Mijn vaste klanten zijn echt mijn steunpilaren. Ze geven mij vertrouwen en bevestiging. Dat geeft voldoening, dat mijn werk en de energie die ik er elke dag in stop gewaardeerd wordt. Ik probeer mij ook flexibel op te stellen. We zijn normaal gezien open van dinsdag tot zaterdag, telkens van 10 tot 18 uur. En daarnaast nog één zondag per maand extra zoals op zondag 2 oktober, met ‘het weekend van de klant’. Ook als iemand even iets later dan 18 uur wil langskomen of op een ander moment, probeer ik dat toe te staan. En ik voer ook retouches uit als er iets aan een kledingstuk is wat niet helemaal perfect is.”

WINTER- EN TUSSENCOLLECTIE

Wat waren de meest memorabele momenten van jaar één?
“Er zijn er veel. (denkt na) De vele metalfans die met Graspop hier binnenkwamen om toch enkele lichtere T-shirts te kopen met het warme weer, tussen al die zwarte kledij door. Dat vond ik wel grappig. En de Sinksenfeesten, de braderij, ga ik mij ook nog lang herinneren. Alles stond klaar om een grote modeshow te geven in het midden van de straat hier. We hadden al zeven mannelijke modellen ingehuurd en tientallen outfits voorzien. Maar toen begon het zo hard te gieten dat alles moest geannuleerd worden. (zucht even) Al moet ik zeggen dat de klanten ondanks dat alles de weg naar de winkel nog erg vlot vonden die dag. Waarvoor ik hen absoluut moet bedanken. Verder ben ik in mei getrouwd met mijn man Dieter, wat voor mij uiteraard het absolute hoogtepunt van het jaar was. Ik moet mijn man en mijn familie uit de grond van mijn hart bedanken en uiteraard ook mijn vertegenwoordigers en alle andere mensen waarmee ik samenwerk. Hun begrip heeft op veel momenten echt het verschil gemaakt. Zonder hen zou dit niet mogelijk zijn.”

Wat mogen we je nog toewensen de komende periode?
“Een druk najaar uiteraard. (lacht) Misschien iets lagere temperaturen nu onze wintercollectie in de winkel ligt? Al hebben we bewust ook een ruimer aanbod voorzien binnen de tussencollectie, voor als het zo warm blijft. Maar de voorbije weken wilden de klanten vooral nog shorts en frisse kledij, heel begrijpelijk natuurlijk. Maar wij zijn er alvast klaar voor om met de nieuwe collecties aan de slag te gaan. En we hopen ook op een geslaagd eindejaar, dat is toch een belangrijke periode. We gaan alvast uitpakken met superleuke en feestelijke kleding. Daar kijk ik al naar uit. Ik blijf verder de collecties goed in de gaten houden en kijken of er nog toffe aanvullingen mogelijk zijn. En de merken die het erg goed doen, daar kijken we natuurlijk met extra aandacht naar de nieuwe collecties. Verder ben ik achter de schermen aan een webshop bezig, maar die lanceer ik pas als ie volledig op punt staat. En voor het nieuwe jaar heb ik nog wel een paar extra ideetjes in mijn hoofd waarover ik nog niet alles kan vertellen. (glimlacht mysterieus) Laat ons zeggen dat in 2023 bij Sinjeur by Jona hoe dan ook een nieuw hoofdstuk aangesneden zal worden.”

Sinjeur by Jona
Turnhoutsebaan 9, Kasterlee
Tel. +32 (0)14 73 66 33
www.sinjeurbyjona.be
Open: di tot za: 10 tot 18 uur
Zo en ma gesloten
Wel open op zondag 2 oktober! (weekend van de klant)

Meer Ondernemersnieuws

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.