Ondernemersnieuws

Jef Hoskens gaat met pensioen

Gepubliceerd: 24 maart 2022  |  Door: Suzanne Antonis  |  Onderox editie: 218

RETIE — Voor heel wat Retienaren en mensen uit de omgeving zal het een klap zijn: einde 2022 sluit hun vertrouwde Schoenenzaak Hoskens de deuren. Na meer dan dertig jaar gaat zaakvoerder Jef Hoskens (66) in het najaar met welverdiend pensioen en gaat de winkel die in 1959 door vader Fik Hoskens aan de Kasteelstraat 12 werd geopend, dicht.

“Maar niet zonder nog één keer voluit te gaan”, zegt Jef met zijn gekende gedrevenheid. “Onze zomercollectie is ‘full option’. Ik heb bij de inkoop van de zomerschoenen niet op de rem gestaan en er zelfs nog vijf nieuwe merken bijgenomen. Onze etalage is ook nog nooit zo kleurrijk geweest. Want na dertig jaar heb ik dit wel geleerd: in tijden van crisis en somberte en waar we vandaag opnieuw door moeten, grijpen mensen naar kleur. Fuchsia, fluo oranje, lila en felgroen, sneakers met zes kleuren tegelijk... Noem een kleur, en de zomerschoen van 2022 heeft het.”

Hoe moeilijk was de beslissing om te stoppen met wat je het liefste doet?
Jef Hoskens: “Ik heb er inderdaad heel wat nachten van wakker gelegen. Het voelt dubbel. Ik kan me vandaag nog niet inbeelden dat ik niet meer met schoenen bezig zal zijn. Tegelijk ben ik op een leeftijd gekomen dat ik verlang naar meer ruimte voor familie en ontspanning. Ook het gevoel dat ik de klanten niet meer van dienst kan zijn wanneer ze nieuwe schoenen nodig hebben, speelt me parten. Maar eens moet je de beslissing nemen om te stoppen met je professionele leven. Al zal ik nooit een schoenenwinkel voorbijlopen zonder de etalage te bekijken. Daarvoor zie ik ‘ne schone schoen’ te graag.”

Je zette in 1991 de winkel van je vader verder. Hij was tot ver buiten Retie gekend als een vakman bij het maken van o.a. orthopedische schoenen. Heb je die vaardigheid van hem geërfd?
“Oh neen, ik ben helemaal niet technisch aangelegd. Ik zou mijn vader trouwens ook niet hebben kunnen evenaren. (Jef haalt een orthopedische binnenschoen uit de kast). Kijk, dit heeft hij gemaakt voor iemand die getroffen was door kinderverlamming. Het is een prachtig werkstuk van creativiteit en fijne techniek. Ik erfde van hem wel de passie voor schoenen. Ze is me met de paplepel – of schoenlepel zo je wil – ingegeven. Ik kan er echt van genieten als ik een klant de perfecte schoen kan aanbieden.”

Die perfecte schoen, weet je die in die gigantische opslagplaats hier ook onmiddellijk liggen?
“Ja en dat is eigenlijk heel raar. Want op mijn leeftijd wordt iets onthouden almaar moeilijker. Maar ik weet van heel veel modellen uit het hoofd welke maten ik nog in huis heb en waar ze staan. Ook mijn drie winkelmeisjes hebben trouwens dat specifieke geheugen. Dat is niet alleen de jarenlange ervaring maar ook omdat het me interesseert. Ik heb altijd kunnen vertrouwen op mijn buikgevoel, o.a. bij de inkoop van nieuwe collecties dat toch over grote budgetten gaat. Schoenen Hoskens heeft altijd garant gestaan voor kwaliteit, gekoppeld aan wat de modetrends dicteerden. Dat heeft een prijs.”

Hoe heb je de mode zien evolueren? Vandaag lijkt iedereen op sneakers te lopen.
“En op pantoffels! We hebben nog nooit zoveel pantoffels verkocht als in de voorbije coronajaren, door het vele thuiswerken en niet meer mogen buitenkomen. Maar het klopt wel dat sneakers en comfortschoenen vandaag het meest gedragen worden. Al zie ik, nu we weer naar feestjes mogen gaan en op restaurant kunnen, de geklede schoen terugkomen. En daar ben ik blij om. ‘Ne schone schoen’ hé. Wat niet wegneemt dat een kwaliteitsvol sneakermodel ook mooi is.”

Herinner je je nog een modegril die je met al je ervaring in de schoenenbranche toch verrast heeft?
“Zonder twijfel: de Crocs, begin jaren 2000. Manlief, wat was dat! Ik was één van de eerste in de omgeving die ze verkocht. Hoe ‘mottig’ ik ze ook vond, er zijn in korte tijd nooit méér schoenen van één merk hier de deur uitgegaan dan toen. Als ik me goed herinner: zo’n vierduizend paar. Op een bepaald moment moest ik lijsten aanleggen van klanten die Crocs bestelden en die ik dan opbelde als ze in de winkel geleverd werden. En even snel dat de Crocs gekomen zijn, verdwenen ze ook weer van het toneel. Al zie ik dat ze nu opnieuw gelanceerd worden.”

Moeilijke voeten: kiezen de klanten voor comfort en/of mode?
“Comfortabele schoenen zijn heel belangrijk, toch zijn wij altijd blijven inzetten op modieus schoeisel. Met zowel dames, heren, jeugd- en kinderschoenen hebben wij gekozen voor een totaalconcept voor de hele familie. Vooral voor degelijke en mooie kinderschoenen moeten we aandacht blijven hebben. Als ik mannekes zie lopen op plastieke schoentjes die bovendien niet in correcte omstandigheden zijn gemaakt, daar bloedt mijn hart van.”

Kopen mannen op een andere manier schoenen dan vrouwen?
“Zeker. Een vrouw en schoenen, dat is één geheel. Plus een handtas natuurlijk. Ik moet hen dankbaar zijn want zij zijn het ook die de mannen naar de schoenenwinkel sturen. Ik hoor ze het tegen hun echtgenoot nog zeggen: ‘Volgende week moeten we naar het feest van tante Julia, je gaat toch eerst nieuwe schoenen kopen?’ In de coronatijd is de verkoop van mannenschoenen trouwens flink gedaald want er wás geen feest bij tante Julia. De verkoop van damesschoenen bleef wel op peil. Een vrouw blijft schoenen kopen, ook als ze niet buiten komt.”

Hoe heb je al die jaren de klant zien evolueren?
“Als schoenenverkoper is het vandaag een uitdaging om je klanten tevreden te stellen. Ze komen bijzonder goed geïnformeerd binnen want op internet hebben ze alles bekeken en dikwijls hun keuze al gemaakt. De sterkte van een traditionele winkel is dat wij nog de tijd hebben om de klant schoenen te laten passen en advies te geven. Vooral de iets oudere klanten hechten daar veel waarde aan. Jongeren daarentegen willen in het begin gerust gelaten worden en beslissen zelf wel welke schoen ze willen passen. En als het dan toch niet de juiste is, zoeken we met veel plezier naar een model dat wel goed zit én bij hun kleren past. Ik ben het gelukkigst als op een drukke dag de vloer vol schoenendozen staat.”

Ga je dat na het zomerseizoen niet missen, die vloer vol schoenendozen?
“En of, maar veel meer nog zal ik de mensen missen. Die dagelijkse gesprekjes, het geluk dat je voelt als je iemand echt hebt kunnen helpen... Met die passie en goesting gaan we met ons verkoopteam dit laatste seizoen in. Ook de klantenkaarten worden dan verrekend, vol of niet. En hen nog een allerlaatste keer ‘ne schone schoen’ kunnen aanbieden, daarmee wil ik onze klanten danken voor hun jarenlange vertrouwen in ons.”

Meer lezen van Suzanne Antonis
Foto's gemaakt door Romi Vosters

Meer Ondernemersnieuws

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.