Ondernemersnieuws

Diadis biedt nu ook studiekeuzebegeleiding aan

Gepubliceerd: 16 december 2022  |  Onderox editie: 226

Oud-Turnhout — Wie de stap naar het hoger onderwijs wil zetten en voor de keuze van een studierichting staat, ervaart niet zelden een flinke portie keuzestress. Welke richting moet je als jongere uitgaan? Kiezen voor die ene betekent ook niet kiezen voor die honderden andere richtingen, waar er wellicht ook een heleboel interessante bij zijn. Vaak voelt een studiekeuze ook zo definitief aan. Wat betekent dat voor mijn toekomstige loopbaan?

Niet enkel de jongeren, maar ook hun ouders hebben baat bij een weloverwogen studiekeuze. Iedereen wil het beste voor zijn kinderen, dat ze zich ontwikkelen in een vakgebied dat hen boeit en waarin ze zich goed voelen. Studeren is bovendien een erg kostelijke zaak. Een ondoordachte studiekeuze leidt onvermijdelijk tot verveling en falen, verloren energie, tijd en geld.

KIES VOOR JE KERNTALENTEN
Pia Van Noppen zet ruim vijftien jaar ervaring met haar loopbaancentrum Diadis nu ook in om studenten te helpen bij deze belangrijke keuze. Daarbij maakt Pia gebruik van de wetenschappelijk onderbouwde kerntalentenanalyse methode. Ze doet dit samen met analisten Kris Hermans en Hans Versmissen. “Met een kerntalentenanalyse schetsen we een helder beeld van de persoonskenmerken, het potentieel en de intrinsieke motivatie van de student”, vertelt Pia. “Zo krijgen we een goed beeld van wat hem of haar energie geeft. Dat zijn de elementen die we willen terugzien in de studiekeuze. Deze analyse is levenslang bruikbaar en biedt dus ook later nog houvast bij het maken van een beroepskeuze.”

HOE GAAT HET IN ZIJN WERK?
Een studiekeuzebegeleiding omvat drie fases: een kennismakingsgesprek, een analyse en een feedbackmoment met bespreking van de mogelijke studierichtingen. Eventuele ideeën die er al zijn, worden besproken en de student wordt getriggerd om ook out-of-the-box te denken. “Het is belangrijk dat jongeren verder denken dan de voor de hand liggende keuzes”, legt Pia uit. “Meestal hebben ze geen goed overzicht van wat er allemaal mogelijk is. Het aanbod is enorm uitgebreid. Bovendien is het niet altijd makkelijk om in te schatten wat een bepaalde richting precies inhoudt.” Het is dus een traject met huiswerk, en daar kan de student na een kennismakingsgesprek meteen mee aan de slag. Ook de ouders worden actief betrokken. Zij zijn welkom bij de kennismaking en bij de nabespreking. Na de analyse met de student – neen, hier zijn de ouders niet bij aanwezig – worden alle puzzelstukjes op tafel gelegd. De persoonskenmerken, het potentieel, de interesses en (nog te ontwikkelen) competenties worden afgetoetst aan mogelijke studierichtingen en beroepen. Met deze bespreking en een verslag van de kerntalentenanalyse op zak heeft de student alles in handen om zelf een weloverwogen studiekeuze te maken, waar hij of zij veel voldoening uit zal halen.

VOOR WIE?
De begeleiding is in de eerste plaats bedoeld voor leerlingen in het laatste jaar van de middelbare school. Uiteraard is dit ook waardevol voor studenten die al in het hoger onderwijs gestart zijn maar zich niet goed voelen in hun huidige studierichting. Zelfs jongeren die al aan het werk zijn, en zich willen heroriënteren, hebben baat bij deze begeleiding. Het is een traject op maat dat rekening houdt met de specifieke situatie.

Diadis
De Hoogt 41, Oud-Turnhout
Tel. +32 (0)473 57 45 30
www.diadis.be

Meer Ondernemersnieuws

Wil je op de hoogte blijven?

Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang elke maand een overzicht met de belangrijkste nieuwsberichten.