Ga naar inhoud
Onderox
Terug naar overzicht

Wilfried en Guy Van Baelen: de stilste opnameruimte van de planeet

MOL — De Galaxy studio van de broertjes Wilfried en Guy Van Baelen was van bij de start een succesformule. In een mum van tijd katapulteerden ze zich naar dé wereldnorm als het erop aankwam muziek op te nemen. Hun studiocomplex werd verder uitgebreid naar de beeldindustrie. Met de Auro 3D-technologie als voorlopig nieuwe hoogtepunt. In China zal hun technologie binnenkort in meer dan 1 miljard toestellen per jaar geïntegreerd worden. Een mens gelooft zijn eigen oren niet!

En dan te bedenken dat het allemaal begon in het kippenhok van jullie vader.
Wilfried Van Baelen: “Kippenhok is misschien wat oneerbiedig naar onze pa toe. Het was een kippenloods die leeg stond toen we respectievelijk 18 en 15 jaar waren. Guy en ik gingen er een studio in bouwen. Nu waren we wel al langer actief. Je moet weten, we hebben allebei een grote interesse in technologie. Ik ben doorgaans meer de man van de innovatieve ideeën, degene die risico’s durft te nemen. Guy is onmisbaar in de omzetting ervan, hij is meer down to earth. Hij is evenwichtiger, degene die op de rem gaat staan als het nodig is. Maar samen zijn we een bijzonder complementair duo. En dat zat er al heel jong in toen we met Lego speelden: ik verzon het en Guy nam de leiding in het bouwen ervan. Ik weet nog goed dat ik vijftien was en onze Guy voor zijn twaalfde verjaardag een soldeerbout cadeau deed. Hij was er bijzonder blij mee, maar eigenlijk moest ze gehanteerd worden om een heel speciaal orgel — het fameuze Galaxis-orgel — te helpen bouwen dat ik in mijn kop gestoken had. Eerlijk gezegd, een cadeautje aan Guy waar ik ook profijt bij had, maar dat deerde niet want hij was fier als een… orgel om ermee te werken. Hij heeft die soldeerbout trouwens nog altijd.”

Al snel ging je live optreden. Hoe ging dat?
Wilfried: “Mijn allereerste grote optreden herinner ik me nog perfect, dat was in de gemeentelijke feestzaal Rex in Mol. Ik speelde er in het voorprogramma van Urbanus die toen net aan zijn veroveringstocht begon. Alles samen heb ik 850 concerten met mijn orgel gegeven. Ik heb dus een mooi stuk van mijn leven op allerhande podia gestaan.”

Heb je ook muziek gestudeerd?
Wilfried: “Ik heb conservatorium gedaan. Ik haalde er een eerste prijs in orgel, harmonie, praktische harmonie, muziekgeschiedenis en notenleer. Toen ik nog klein was speelde ik o.a. trompet en trombone in de Millegemse harmonie. Onze pa doet dat op zijn 82ste trouwens ook nog altijd. Bij de jongste lichtstoet van de Rozenberg zag ik hem nog glunderend musiceren. In het onderwijs heb ik één jaar les gegeven in de Geelse muziekacademie, maar ik gaf liever privéles aan leerlingen, die waren veel meer gemotiveerd. Ik heb ook drie jaar voor Wersi (zelfbouworgels, nvdr.) gewerkt als demonstrator en verkoopsleider. En nadien zijn we aan dit grotere verhaal begonnen.”

Lig je ’s nachts niet te baden in het angstzweet als je aan dergelijk project begint?
Guy Van Baelen: “Eigenlijk niet. Anderen meer dan wij, denk ik. Onze ouders hebben ons wel serieuze vragen gesteld, maar ze snapten dat er toch geen houden aan was. Dus rond die kippenloods kwam een geheel nieuw studiocomplex. Eentje die baanbrekend was, gebouwd op metalen veren, met een isolatie en akoestiek die ongeëvenaard was. Er mocht een vloot F-16 overvliegen, géén probleem. In de ene studio een klassiek concert opnemen en in de studio daarnaast metal, géén probleem. We hebben meer dan 100 decibel geluidsisolatie tussen de verschillende studio’s, een wereldrecord dat sinds 1994 op onze naam staat. En we hebben nog de tien gouden jaren van de muziekindustrie meegemaakt. Na tien jaar waren we schuldenvrij.”

Jullie hebben hier ongetwijfeld een imposante rij beroemdheden zien passeren?
Guy: “Tja, dat lijstje is inderdaad behoorlijk  indrukwekkend. Zo voor de vuist weg: in onze beginjaren had je hier Johan Verminnen, Bart Peeters met The Radio’s, Will Tura, Helmut Lotti, Axelle Red,… Maar in het studiocomplex passeerden ook internationale sterren als James Last, de Kelly Family, Rammstein, Peter Maffay, Pur, José Carreras, Gabriel Rios. Blijkbaar was onze kwaliteit in Europa absolute top. Van de mensen die hier kwamen zijn er negen ooit genomineerd voor de Amerikaanse Grammy’s. En drie keer werd er eentje gewonnen.”

En toen kwam naast het geluid ook beeld mee in beeld…
Guy: “In die periode kwam de muzieksector onder druk te staan. Als eersten in Europa waren we in 2006 al bezig met 4K beeldtechnologie. Dat is een vier keer hogere resolutie dan high definition beeld, iets wat nu pas doorbreekt in de cinemawereld. En we implementeerden onze kennis van geluid in de filmwereld en werkten zo dus veel films volledig af in zowel beeld als geluid. Zo konden we veel co-producties doen. Op die manier zijn we ook een belangrijke werkgever geworden.”

Jullie hanteren ook het systeem van de taxshelter. Toch even uitleggen?
Wilfried: “Bedrijven en zelfstandigen kunnen daarmee hun te betalen vennootschapsbelasting optimaliseren. Investeren en dus pre-financieren in één van de producties waar wij aan meewerken. Het levert een belastingvoordeel van 356% van de betaalde sommen op. Het is een succes in de sector. Meer dan honderd Kempense bedrijven en zelfstandigen zijn al op onze trein gesprongen.”

En houdt dat ook zaken in als product placement: Astor Martins en Martini shaken, not stirred?
Wilfried: “Dat kan gebeuren. Maar sommige investeerders  hebben liever dat ze enkele bijzondere klanten of medewerkers kunnen uitnodigen voor de avant-première of de première van een film. Soms worden er ook restricties opgelegd: neen, liever niet in dat soort type van film. Maar elke aanpak biedt zeker een meerwaarde.”

En zo kwam dan Auro-3D in beeld…
Wilfried: “Ik heb heel veel gestudeerd over de werking van ons brein en het gehoor. Want dat is het zintuig dat al functioneert nog voor de geboorte, dat dag en nacht actief is. Ik heb het Auro-3D-formaat bedacht om ‘geluid in 3D’, wat ik de naam immersive sound gaf, te duiden. De derde dimensie in geluidsweergave ontbrak nog. Samen met topspecialisten heb ik die ideeën omgezet in algoritmes die toelaten om van elke geluidsbron (mono, stereo of surround) zo’n Auro-3D-beleving te maken. Tien jaar heb ik gewerkt om een algoritme te ontwikkelen dat dit kan realiseren. Met ons algoritme kun je jou lp’s, mono of stereo, cd, dvd, Blu-ray, radio… gewoon in Auro-3D afspelen. Zowel over luidsprekers als over je bestaande hoofdtelefoon. Het systeem is ook te verkrijgen bij Porsche. Je zal het verschil duidelijk horen. Om zo’n nieuw audioformaat op de markt te brengen is het nodig om grote spelers te overtuigen om mee te investeren in deze toekomstige technologie. Ik heb nogal wat smeekbedes moeten doen eer ik mensen bereid vond om hiervoor het geschikte mengpaneel te ontwerpen. Ik werd bijna gek verklaard, ik moest potentiële afnemers aanbrengen… tot het lukte en de mayonaise pakte. Kort daarna installeerden alle grote Hollywoodstudio’s het Auro-3D-systeem om hun filmen te mixen. Auro-3D is ondertussen in maar liefst 500.000 home cinema’s geïnstalleerd. En in een half miljoen auto’s en twee miljoen smartphones. In China is het geselecteerd voor de nieuwe geluidsstandaard voor CCTV (China Central Television), met meer dan 60 uitzendkanalen en kijkcijfers van boven het miljard bij sommige uitzendingen.”

Welke opmerkelijke nieuwigheden mogen we in de nabije toekomst nog verwachten vanuit de Kievitstraat?
Wilfried: “Ik ga nog niets verklappen, maar ja, er spoken nog wel wat ideetjes door mijn hoofd. En ik hoop echt dat ik die nog kan gerealiseerd krijgen. Misschien moet ik voor Guy nog maar eens een nieuwe soldeerbout kopen.”

Tekst: Jef Aerts
Foto’s: Bart Van der Moeren 


Reactie toevoegen

Velden met een * zijn verplicht.

Onderox?*