Ga naar inhoud
Onderox
Terug naar overzicht

Micha Marah vecht voor het Vlaamse lied

TURNHOUT/OOSTHOVEN – Micha Marah, dat is toch dat rode meisje van vroeger dat zo vol overgave ‘Tamboerke’ zong? En is die nu al niet stokoud? Niks van. Als we de Kempense zangeres opzoeken in Turnhout, is ze méér dan alive and kicking. Met een eigen televisieprogramma op Ment TV, een muziektheatershow en een single ‘Jij’ die op de dag van het interview van 17 naar 13 springt in de Vlaamse Ultratop.

Dat mijn perceptie over de leeftijd van Micha Marah zo fout is, komt omdat ik ze in mijn kinderjaren al ‘Tamboerke’ hoorde zingen in ‘Canzonissima’, het muziekprogramma waarin een inzending werd gekozen voor het Eurovisie Songfestival. “Nicole & Hugo hebben toen gewonnen”, zegt Micha. “Maar in laatste instantie moesten Lily Castel en Jacques Raymond nog hun plaats innemen omdat Nicole onverwacht geelzucht had gekregen. Veel mensen denken inderdaad dat ik nu oud ben. Ik denk dat dat komt omdat ik als tiener al op een podium stond en er - op enkele onderbrekingen na – nooit ben weggeweest.” De rode haren van weleer zijn nu goudblond maar haar ogen kunnen nog vuur schieten. Als we het bijvoorbeeld over de VRT hebben die het niet nodig vindt om een muziekprogramma te maken waar Vlaamse artiesten zich kunnen tonen. Voor de goede orde: dit najaar viert Micha Marah haar 64ste verjaardag.

Maar je bent toch niet geboren als Micha Marah?
“Wil je het écht weten? Officieel heet ik Aldegonda A.F. Leppens. Gelukkig noemde iedereen me Alda. Toen ik vijftien was, zong ik al in een rockgroepje. En ik was tamboer-majoor bij de Sint-Cecilia Harmonie van Oosthoven. Het was  Commandant Van Herck die me ontdekte, de man die ook Marc Dex en Juul Kabas onder zijn vleugels had. Hij vond dat ik een artiestennaam moest hebben. Niet alleen omdat Alda nergens op leek maar om me te beschermen tegen negatieve kritiek. ‘Dan kan je beter afstand nemen van je personage want niet iedereen gaat jouw liedjes mooi vinden’, zei hij. En dat is ook zo, Karel Van Herck was een wijs man. Samen met Marcel Hendrickx, de latere burgemeester van Turnhout, die toen journalist was bij Gazet Van Antwerpen schreef hij een wedstrijd uit. Daaruit kwam de naam Micha Marah. Micha is een Russische jongensnaam, wat ik eigenlijk wel origineel vond. En Marah betekent strijdros. Er kon geen betere naam bij mij passen.”

Heb je je op die jonge leeftijd nooit een ‘kindsterretje’ gevoeld? Sandra Kim getuigt bijvoorbeeld in de expo over kinderarbeid die momenteel in het MIAT in Gent loopt hoe ze haar jeugd compleet heeft gemist.
“Hola, dat is wel een verschil hé. Sandra was dertien toen ze het Eurovisie Songfestival won. Zij is zelfs moeten stoppen met haar schoolopleiding. Ik was een zangeresje dat een hitje had.  Ik heb mijn school kunnen afmaken maar ben nadien wel altijd lessen blijven volgen: dansen, dictie en zangles op de academie bij mevrouw Pipeleers. Die vond het trouwens maar niks dat ik bij een rockgroepje zong. Ze vreesde dat ik mijn stem zou verneuken. Ik had inderdaad wel een klassieke stem en heb zelfs nog even opera gezongen.  Als ik al iets gemist heb in mijn jeugd, is het dat typische puberteitsgevoel: verliefd worden, vlinders in de buik, aan en weer af met een vriendje, uitgaan… Ik ben mijn eerste partner tegengekomen op mijn twintigste en het  was meteen serieus.”

Nicole & Hugo en Ann Christy gingen je voor op het Songfestival. Maar toen jij in 1979 naar Jeruzalem mocht gaan, was het geen succes. Kunnen we het er nog één keer over hebben?
“En daarna nooit meer want over die episode valt er wel wat recht te zetten. Ik had een steengoed nummer ‘Comment ça va?’ waar ook het publiek dat toen mocht stemmen in geloofde. Maar door allerlei gekonkelfoes achter de schermen van onder andere de componist, moest ik naar Jeruzalem met ‘Hey Nana’. We hebben tegen de toenmalige BRT nog een proces aangespannen want ‘Hey Nana’ was volgens ons plagiaat. Ik geloof dat onze advocaat het liedje voor de rechter nog op een blokfluit heeft staan spelen om het te kunnen vergelijken met het origineel. Maar de rechter deed geen uitspraak omdat hij bijkomend onderzoek wilde. En die tijd was er niet. Ik ben toen gewoon naar Jeruzalem gegaan, Hey Nana gezongen, op een gedeelde laatste plaats geëindigd en that’s it. Maar wat ik nog het ergste vond: ik ben toen door de pers ongelooflijk onderuit gehaald, trouwens zonder dat één journalist me ooit heeft gebeld om te vragen hoe het nu écht zat. Alleen Story bleef mij steunen. Toen hoefde het voor mij even niet meer.” 

Maar je bleef toch doorgaan. Je zong in het buitenland, maakte vier CD’s met Ierse folkmuziek en je ging zelf Vlaamse artiesten begeleiden.
“Inderdaad, elke artiest – op enkele uitzonderingen na – kent in zijn carrière hoogtes en laagtes. Toen de Vlaamse showbizz in elkaar zakte, heb ik me geconcentreerd op het boekings- en managementbureau dat ik enkele jaren geleden met mijn vriend had overgenomen. We hebben veel jong talent gelanceerd, onder andere Luc Steeno en Patrick Onzia. Trouwens, ik heb ook dertien jaar radioprogramma’s gepresenteerd, zoals ‘Hadiemicha’. En op televisie deed ik het kinderprogramma ‘Denken en Doen’ en ‘Stad op Stelten’ met Marijn De Valck.”

Waarom ben je zes jaar geleden met het managementbureau gestopt?
“Omdat er voor jonge artiesten geen forum meer bestaat! (Micha’s ogen schieten vuur nu). In de jaren tachtig had je nog de Soundmixshow op VTM, waar ik in de jury zat. Het talent dat daar ontdekt werd, kreeg nadien ook een kans in onder meer Tien om te Zien. Maar daarna viel het stil. Programma’s zoals Idool of The Voice zijn allemaal wel knap maar ze hebben andere belangen dan de deelnemers. Wie eraan meedoet, hoopt op die manier een zangcarrière te lanceren. De zender is echter alleen geïnteresseerd in een goede show. Van een  nieuwe podiumkans is er geen sprake meer.  En op de VRT is er al helemaal niks. Weet je, de overheid zou de VRT moeten verplichten om Vlaams talent te programmeren. Ik zit in het bestuur van Vlapo (Vlaamse Podium Artiesten), onder andere met Jo met de Banjo en Margriet Hermans. Er zijn met de VRT gesprekken geweest om de Ultratop die door platenfirma’s met veel moeite in leven wordt gehouden in een televisieprogramma te gieten. Ze moeten zelfs geen opnames maken want elke artiest maakt zijn videoclips zelf.” Maar neen, ‘er is geen budget’ zeggen ze dan. Terwijl ze verdomme werken met ons belastinggeld.”

Het zit je nog hoog hé.
“Maar natuurlijk! Hoe kan een artiest nu doorbreken als hij of zij geen gezicht heeft? Dat is toch klote! (is nu echt op dreef). Er is zoveel talent, denk maar aan Wannes Capelle en Tourist LeMC. Weet jij hoe die eruit zien? Neen toch. Terwijl net die combinatie van een stem, een liedje en een gezicht nodig is om succes te hebben. Ach, ik word er zo ziek van…”

Gelukkig is er nu Ment TV, waar jij een televisieversie gemaakt hebt van Hadiemicha.
“Ja, dat is echt leuk om te doen. Elke week portretteren we een Vlaamse artiest. Ik babbel graag met collega’s, over hun muziekervaringen en ook hoe ze nu in het leven staan. Bovendien kan ik in samenspraak met Dag Allemaal dat verbonden is aan het programma in de archieven duiken om die interviews voor te bereiden. Vanessa Chinitor was er vorige week, Marc Dex is de volgende. Ik kijk daar echt naar uit. Toen ze me voor het programma vroegen, heb ik echter wel even getwijfeld. Het is een studioprogramma zonder publiek, dat kan je niet vullen met alleen een gesprek. En van oudere collega’s hebben we geen beelden. Ook daar liet de VRT zich niet van haar mooiste kant zien. Toen ik hen vroeg om oude opnames van mijn gasten te mogen gebruiken, presenteerden ze een rekening van 500 euro per opname. Dat vond ik er erover.“

Sta je ook nog zelf op de planken?
“Oh ja, met Connie Neefs heb ik het muziektheaterprogramma ‘Lang zullen we leven’.. Geweldig om te doen. We doorlopen alle levensfases die iedere mens meemaakt, van de geboorte over kleutertijd, communies, trouwen, je eerste job, gepensioneerd en kleinkinderen… tot we honderd worden. Bij elke fase vergelijken we hoe wij het beleefden ten opzichte van de generatie vandaag. De plechtige communie bijvoorbeeld: wij kregen een missaal en twee of drie paternosters. Nu krijgen twaalfjarigen een iPad. Maar er zit evengoed Woodstock en de musical Hair in. We brengen het met liedjes, monologen, beelden en spreuken die we projecteren. Alles wat ons geboeid heeft en wat ons publiek kan boeien, komt aan bod.”

Zing je ook nog samen met je andere Kempense collega: Margriet Hermans?
“Dat is een heel ander concept. We zingen elk onze eigen liedjes en op het einde zingen we samen het duet ‘Only a woman’s heart’ dat we ook op CD hebben uitgebracht.”

Wat zou je nog graag eens op een podium doen?
“Ik zou dolgraag eens meespelen in een musical of een toneelstuk. Ik heb nog nooit in een gezelschap gewerkt, buiten het muzikale trio Soul Divaz met Sandra Kim en Alana Dante in 2006. Een personage spelen dat anders is dan jezelf en je daarin laten regisseren, dat lijkt me heerlijk. Ik heb hier en daar al wel eens een visje uitgegooid maar nog zonder succes. Ze denken misschien dat ik het niet meen, maar het is echt een plan.”

(Plots haalt Micha haar smartphone boven, het is het moment dat de Vlaamse Ultratop wordt bekendgemaakt. Haar single ‘Jij’ is vier plaatsen gestegen en staat nu op 13.  “Joehoe! Feestje !!!’ juicht Micha.)

Je bent duidelijk nog dolblij met succes.
“Zeker. Zingen is er mijn hele leven geweest. Weet je, ik ben altijd actief kunnen blijven in de showbizz. En als het op het podium wat minder ging, bleef ik met het managementbureau, televisie en radio voeling houden met het wereldje.  Dat is misschien wel mijn grootste geluk geweest. Dat me nooit is overkomen wat andere artiesten soms moeten meemaken. Als mijn carrière door omstandigheden of te weinig kansen toch even in elkaar zakte, ben ik nooit in de Delhaize moeten gaan werken. En uiteraard ook dat Commandant Van Herck me toen in 1968 bij dat rockgroepje heeft horen zingen. Het heeft me weliswaar op een ander muzikaal pad gezet maar ik heb er geen seconde spijt van gehad.”

Tekst: Suzanne Antonis
Foto’s: Bart Van der Moeren


Meer info: www.micha-marah.be, www.menttv.be en op Facebook.


Reactie toevoegen

Velden met een * zijn verplicht.

Onderox?*